Avatar billede tofte Juniormester
18. marts 2014 - 21:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Reguler spænding vha. minicomputer eller lign

Hej

Jeg vil indledningsvist sige, at jeg ikke er den store elektronikhaj.

Til et mindre forsøg har jeg brug for at styre spændingen over/temperaturen af et peltier element. Dette kunne jeg godt tænke mig at gøre fra en en computer, en usb-anordning eller lign. Jeg har alligevel brug for en computer til at foretage nogle målinger.

Jeg tænker at jeg vil sætte en ekstern strømforsyning til som styres vha. en transistor mv, men jeg mangler et eller andet som kan give en regulerbar spænding som kan bruges til at styre spændingen over elementet.

Jeg har overvejet om man kan pulsere strømmen ved en konstant spænding og herved styre temperaturen.

Det behøver ikke være frygtelig præcis og det behøver heller ikke koste kassen.

Rasmus
Avatar billede m_soender Nybegynder
18. marts 2014 - 23:14 #1
Prøv at kig efter Arduino. Det er små mikrokontroller som ikke koster alverden. Den vil du kunne sætte til din PC via USB og så få den til at lave f.eks. analoge målinger samt f.eks. et PWM signal til en mosfet der vil drive dit peltier element. Det vil være en måde som du kan gøre det på ihvertfald.
Avatar billede tofte Juniormester
23. marts 2014 - 20:01 #2
Mange tak, det virker fornuftigt, smid et svar.
Avatar billede m_soender Nybegynder
23. marts 2014 - 20:07 #3
Jeg samler ikke på point her inde så smid du bare selv et svar og nup dine point igen :)
Avatar billede tofte Juniormester
23. marts 2014 - 20:33 #4
Tak for hjælpen.