Avatar billede Kristianek Nybegynder
20. marts 2014 - 23:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilke specs?

Jeg er studerende og har en Lenovo laptop (E530), som jeg har haft de sidste 2½ år og har været meget glad for. Den er dog begyndt at virke lidt træt ind imellem. Jeg har formateret den og holder generelt god orden, men må nok bare erkende, at den ikke har muskler nok.
Derfor overvejer jeg at investere i en ny, men hvad skal jeg kigge efter?
Jeg bruger ofte SolidWorks og matematiske programmer, som MadCad. Jeg har ikke en fis forstand på pc'er, men har bestemt mig for, at det skal være en Lenovo. Dén jeg har, har tjent mig godt, og kostede kun 3000 kr. Denne gang vil jeg dog gerne smide i hvert fald det dobbelte, hvis jeg kan finde én, som kan være min tro tjener i kampen med den slags programmer.
Der er mange at vælge imellem, men hvad skal jeg gå efter, når jeg kigger på specs?
Håber nogen kloge hoveder kan enlighten me....
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2014 - 13:28 #1
Skal det være en Lenovo? Hvis ikke ville http://www.mm-vision.dk/billig-baerbar-med-ssd-disk-b4462 være rigtig god, hvis du vælger i7 og opgradere SSD til 240gb Intel 525 Serie.
Tænker at I7 ville være god når du kører solidworks som er et 3D design program?
Ved ikke om det programmet bruger grafikkort? For hvis programmet kan bruge det, skal jeg nok lige prøve at lede efter en med et dedikeret grafikkort. Så tænker jeg at du skal have en med et Nvidia quadro.
Avatar billede Kristianek Nybegynder
21. marts 2014 - 19:33 #2
Den ser rigtig god ud, og umiddelbart som noget der godt kunne passe til mig. Jeg er ikke helt sikker på hvor vigtig grafikkortet er ift SolidWorks, som ganske rigtigt er et 3D CAD program. Jeg skal dog sandsynligvis også bruge pc'en til at se film på i ny og næ. Sætter det ikke krav til et grafik-kort?
Avatar billede Kristianek Nybegynder
21. marts 2014 - 21:44 #3
@hagujohan
Jeg har siden sidste indlæg fundet ud af, det er forholdsvist vigtigt med grafikkort ift SolidWorks. De anbefaler selv Nvidia quadro, som du selv foreslog.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2014 - 23:03 #4
Var lige inde og kigge på nogle bærbare med nvidia quadro, de ligger helt oppe i 10000+kr. Så det skal nok være en med et normalt nvidia kort, hvor mange penge vil du bruge på en bærbar?

At se film kræver næsten ingenting, med mindre vi snakker om 4K.
Avatar billede Kristianek Nybegynder
21. marts 2014 - 23:24 #5
Jeg vil helst ikke slippe mere end 6000-7000 kr.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2014 - 09:41 #6
Hvor stor må skærmen være? Der er et rimelig godt tilbud lige nu på komplett https://www.komplett.dk/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-mat/805347#!tab:extra Den har både en ssd, som jeg regner med windows ligger på så den starter hurtig, og måske kan du lægge solidworks på den også, den har også en 1tb harddisk som du så kan have resten af dine filer på
Den har også et kraftigt grafikkort fra nvidia, som er beregnet til gaming, men den kan nok også give noget power til solidworks osv.
Og så har den en i7 som er rigtig hurtig. Og så er der også en dejlig FullHD skærm.
Avatar billede Kristianek Nybegynder
22. marts 2014 - 10:28 #7
Jeg har en dårlig mavefornemmelse mht Acer pga dårlige erfaringer, så selv om det er et godt tilbud, så bliver det ikke den. Du skal have mange tak for indsatsen og får her pointene.
Jeg brugte selv aftenen i går på at søge og lære ting. Jeg er efterhånden kommet frem til hvilke specs, jeg skal finde i den samme pc. Jeg vil prøve så vidt muligt, at finde én der opfylder disse specs: http://www.mcad.com/solidworks-topics/solidworks-2013-system-requirements/. Det skal helst være en Lenovo, idet mine (og mine medstuderendes) gode oplevelser med det mærke, kun giver mig grund til at fortsætte med det.
Hvis du (eller andre) kan finde én, der opfylder disse specs er der 100 point ekstra på vej....
Avatar billede Kristianek Nybegynder
22. marts 2014 - 10:33 #8
Hov, jeg tror ikke lige, jeg har forstået systemet med pointgivning (som da ikke virker specielt intuitivt.....). Opret et svar, hugajohan, så får du pointene.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2014 - 13:10 #9
Fandt lige denne https://www.komplett.dk/lenovo-ideapad-z510-156-full-hd/806987#!tab:extra den er ikke ligeså god som acer.
Jeg syntes det er svært at finde bærbare med nvidia quadro, og når man finder dem, koster de vildt meget.
Avatar billede Kristianek Nybegynder
22. marts 2014 - 18:23 #10
Opret et svar, ikke en kommentar....
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2014 - 09:52 #11
Tager ikke imod points.