Avatar billede nygaard91 Nybegynder
25. marts 2014 - 18:23 Der er 2 kommentarer

Hypotetisk spørgsmål om ulovlig download

Hej,

I dag på arbejde kom min kollega og jeg til at snakke om web sikkerhed og overvågning..

Det endte med vi snakket om hvorvidt man kunne blive straffet på at have downloaded ulovligt musik, film osv. men ikke længer havde filerne...

Det vil sige det eneste, som kunne bevise du var skyldig var "loggen" fra din internetudbyder.

Jeg mente ikke man kunne blive holdt ansvarlig da hvilken som helst i princippet kunne have brugt min computer.. og derved min IP og MAC adresse..

Hvad mener du og har du nogen indsigt i dette?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. marts 2014 - 18:57 #1
Hej.

  Dommene i DK har indtil videre kun vist, at man kan liste sig udenom, hvis man erklærer sig IT-debil med en piv-åben WiFi-forbindelse. Er der noget, der binder din MAC-adresse til ulovligheder, vil jeg mene at bordet fanger.

De bedste hilsner
Avatar billede frem-ad Professor
25. marts 2014 - 18:59 #2
nu leder de ikke efter at det er sket en enkelt gang, det tror jeg de fleste har.
Men jeg kan huske en sag for en del år siden, det var i en der blev anklaget for børneporno, og  man kunne se i loggen at der var blevet hentet fra den ip adresse, han havde åben wifi, men man ransagede tjekkede alle dvd og andre former for medier, og havde hans pc til it afdelingen, men de kunne ikke finde spor, så de kunne ikke bevise at det var ham der havde hentet det og derved var sagen tabt for politiet. Men hvis de havde fundet spor fra det, på pc'en for der er jo et aftryk selvom man har slettet det, og så kunne han formentlig være blevet dømt.
Men det store apparat sætter de jo ikke i gang for en enkelt film eller en sang