Avatar billede Flynow Nybegynder
26. marts 2014 - 13:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Modtage oioubl

Med udgangpunkt i vejledningen "kom godt i gang med OIOUBL" har jeg forsøgt at sætte C5 op til at kunne håndtere OIOUBL.

I denne forbindelse har jeg en række spørgsmål.

Hvilket skema skal jeg vælge for at kunne indlæse en Sales_InvoiceUBL?

Hvis jeg vil indlæse en e-faktura via Indbakke til indgående XML filer har jeg så ret i at jeg selv skal vælge et skema?
Vælger jeg Sales_InvoiceUBL får jeg beskeden: Det valgte skema er ikke sat op til import!

Men hvilket skema skal jeg så vælge - er det ikke blandt de skemaer jeg henter ned gennem filer fra http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/2.0/maindoc/ ?

I vejledningen henvises der flere gange til et udviklings dokument som vil blive udgivet senere. Noget link til dette?

Er det muligt at modtage CVR "afsendte" istedet for EAN?
Avatar billede wise Seniormester
26. marts 2014 - 15:14 #1
Hej Flynow

Ang den sidste med at modtage cvr, så er C5 fuldstændig ligeglad med det.. Den læser det som du har modtaget..

Du skal under alle omstændigheder tilknyttes et "postvæsen" for at udveksle selve dokumenterne.
Og det skal være samme postvæsen som dem du vil handle med.
Det kan være direkte ftp, Gratis NenHandel, betalt VANS eller andet - men det skal være det samme som dem du vil handle med.
Avatar billede Flynow Nybegynder
26. marts 2014 - 15:48 #2
Hej Lasse,
Tak for input. Jeg går udfra at de to handlende har fået installeret deres certifikater og alt det der. De har begge et EAN.
Good point mht. typecode. Det er selvfølgeligt bestemt af hvad vans vælger at modtage og sende.
Indtil forleden troede jeg at man skulle have et EAN for at kunne sende og modtage oio.
De der skemaer som man henter ned til C5 benytter i jer også af dem i kb?
Avatar billede wise Seniormester
27. marts 2014 - 09:29 #3
Hej igen.

I KB har vi indtil videre valgt "manuelt" at kode de forskellige oioubl im- og exporter, fremfor at lave en generisk XML importer og tilpasse den. Vi har et meget effektivt modul til at kode im- og exporter, og alt sådanne kode vil i praksis blive lavet af vores egne folk anyway.

Men naturligvis skal vi også støtte os på samme schemaer.

Derfor kan jeg heller ikke assistere i det konkrete c5 spr. ;-)

*****

Ikke for at være "fræk", men jeg er bange for at du stadig får blandet tingene lidt sammen ;-)
Nu nævner du lige vans og certifikater i en og samme sætning - der er IKKE krav om certifikater ved vans - det er der derimod ved manuel nemhandel. Og på trods af et vist overlap, så er det vigtigt at holde disse adskilt!

Normalt har øko systemet ansvar for at danne (hhv indlæse) en xml fil i et bestemt format
Uafhængigt af dette har man så en infrastuktur til at udveksle disse filer mellem parterne. Og modsat vores forskellige "telefonydbydere" hvor jeg nemt kan ringe fra en Telia telefon til en TDC telefon, så er der som udgangspunkt IKKE forbindelse mellem de forskellige infrastrukturer... Dog kan kunder på VANS betale for at levere ud til NemHandel. NemHandel klienten kan IKKE sende ind i VANS

Ville du evt beskrive hvad du prøvede at opnå, så er det muligt at komme med bedre respons.
Jeg tænker
- hvem er parterne, 2 specifikke, eller "alle offentlige kunder" eller?
- har alle parter EAN (hvorfor så fokus på CVR?)
- Hvilke dokumenter skal udveksles, kun faktura eller Ordre, Følgesedler, Forsendelsesadvi, Rykker ????
- Hvilket postsystem / infrastuktur for udveksling af dokumenter? Mail, ftp, NemHandel, Vans ??? Er denne infrastruktur opsat og fungerende?
Avatar billede Flynow Nybegynder
01. april 2014 - 09:14 #4
Hej Lasse,

Modtageren reparere køleanlæg så det drejer sig om at kunne modtage faktura på reservedele. Både leverandør som reparatør har EAN. Det er sandsynligt modtager vil benytte Truelink til udveksling.
Avatar billede wise Seniormester
01. april 2014 - 10:08 #5
Hej Igen

ok,
truelink har en Java connector som skal installeres og som står for selve udvekslingen af filen. Så skal du slet ikke tænke certifikater eller noget. Blot hente / gemme filer i de rette mapper.

(bemærk dog at den java service har det med at gå i stå, ind i mellem. TL har tidligere anbefalet at den kørte på en arbejdsstation fremfor en server så den blev genstartet jævnligt. Jeg mener de nu har en overvågning man kan tilmelde sig så man ved når den går i stå..
Vi anvendte TL på nogle kunder indtil sidste år, nu har vi selv fuld server med udveksling via NemHandel og ind i vans.)

Jeg har aldrig afprøvet om TL kan udveksle med CVR nr - de kan naturligvis med EAN - og så har de et "internt truelink EAN" man kan anvende hvis man ikke har EAN - men jeg tror ikke de understøtter CVR.
Avatar billede Flynow Nybegynder
14. april 2014 - 11:19 #6
Hej Lasse,

Ok så det ser ud til vi har bekymret os uden grund. Det har dog ikke været helt spild af din tid for jeg fik mange gode guld korn med på vejen ;)