Avatar billede hnonbo Nybegynder
29. marts 2014 - 20:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flytte overskydende sum..

Jeg har et tal i I5, det må ikke være højere end det tal der står i H9. Kan man ikke lave en ganske alm formel, som flytter den overskydende sum over i J5?? Tallene i H5 og I5 kan være forskelligere..? Har også et tal i M5, det må højst være 3, kan man lave formel der så det flyttes til N5? Der er maks summen altid 3...  😊 håber der er en som kan hjælpe med med disse 2, så skulle jeg kunne få det hele til at virke 😊

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe, da jeg snart flipper på mit excel ark..
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2014 - 21:11 #1
Hvis h5=17 og i5=19, så kan du let få 2 i j5, men du kan ikke rette i5 ned til 17 samtidig i en formel, da den så vil genberegne j5, og få 0.
Du kan gøre det i en makro, hvor du har mere at gøre med.

M/N regel kan jeg ikke finde hoved og hale i - prøv at omformulere det.
30. marts 2014 - 12:15 #2
Du kan med en MIN()-funktion i I5 forhindre at I5 ikke overstiger H9-værdien.
=MIN(H9;"din nuværende beregning')

Kan du uploade et eksempel, f.eks. på gupl.dk - det gør det lidt lettere at hjælpe med de afledte funktioner.
Avatar billede hnonbo Nybegynder
01. april 2014 - 22:12 #3
Nej den beregner det ikke rigtigt med den formel :-(

Jeg ved ikke lige hvad det der gupl.dk er for noget.. Jeg har et stort ark hvor jeg har prøvet at lave et lidt udvidet ark med arbejdstid.. Men er kommet derud hvor jeg ikke lige kan bunde kan jeg godt se.. Men er stolt af det jeg har fået lavet *G* Havde jeg ikke troet jeg kunne.. Jeg tror det er nemmere hvis jeg hører om nogen kan hjælpe mig i stedet for at rode selv.. Tror måske jeg bare får lavet det værre :-/
Avatar billede hnonbo Nybegynder
20. juli 2014 - 21:41 #4
Point for lukning