Avatar billede Kochens51 Praktikant
02. april 2014 - 18:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

2 styresystemer, på 2 HDD

Har XP pro. på den ene HDD(A), indtil for en uge siden, da windows ophører med opdateringer. Nu har jeg installeret Windows 7 Ultimate på den anden HDD (B). Nu vil jeg gerne slette XP. Men i programmet Easy BCD under Boot, fremgår XP overhovede ikke på listen. Jeg har på ingen måde amputeret XP partitionen. Kan nogen hjælpe her?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2014 - 20:46 #1
Det kan så være at grunden er at du har installeret på 2 harddiske, og at der i master boot ikke er skrevet noget om det.
Går du i bios og sætter disk 1 til at være 1 prioritet vil Xp boote op.
Havde du disk 1 afkoblet, da du installarede Windows 7?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2014 - 20:49 #2
Er ikke bekendt med om man manuelt selv kan tilføje Xp til bootloaderen? Jeg har ikke prøvet det. Men jeg ved at når man har to systemer på samme disk, og det ene ikke virker, kan man slette opstart oplysninger til det under msconfig i boot fanen
Avatar billede Kochens51 Praktikant
02. april 2014 - 21:00 #3
Tak for svar. Begge diske var monteret, da windows 7 blev installeret.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2014 - 23:47 #4
Du vil gerne slette XP, som ligger på sin egen HDD A, så kan du vel bare boote på win7, og formatere HDD A.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2014 - 08:39 #5
Enig i #4. Du burde fra diskhåndteringen, kunne se den nævnte disk og formatere den den vej.
OBS!! Pas på du ikke formaterer det forkerte drev.
Formoder der klart og tydeligt står på partitionerne hvad de indeholder?
Får du alligevel problemer med at formatere pga. bruger rettigheder, kan man altid formatere fra en live cd der ikke kører Windows baseret system. Hirens Geparted mm kan formatere fra denne tilstand. Systemerne her kører direkte fra cd skiven og har ikke indflydelse direkte på hvad der er på harddiskene.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
03. april 2014 - 08:46 #6
Jeg har forsøgt formatering i disk-håndtering, men kunne ikke gøre det her.@ 220661, jeg vil forsøge at prøve din ide idag. Vender tilbage senere.Tak
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2014 - 21:45 #7
Hirens hedder Hirens Boot cd og den anden hedder bare Gparted. Bruger selv Hirens til diverse opgaver, da den er har en masse værktøjer med.
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Kigger du under hard disk tools kan du se de værktøjer du kan bruge til at overskrive nævnte disk.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2014 - 21:57 #8
Ja man kan jo lige så godt tage det hele med.
Nem downlod af Hirens. Rul ned til den grønne pil.
http://www.hirensbootcd.org/download/
04. april 2014 - 05:38 #9
Avatar billede Kochens51 Praktikant
04. april 2014 - 08:51 #10
Tak for svar og råd. Ang.Hiren, den kendte jeg ikke, men den fik mig til at tænke på at jeg brugte active-kill disk for nogen tid siden, den er rigtig god. Fik fundet den frem og gennemførte en total nedslagtning af XP partitionen. 220661 læg et svar, da du sendte mig den retning der løste problemet.
Mvh Peter
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2014 - 17:45 #11
Det var godt du fik det løst. Hermed et svar