Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 12:22 Der er 7 kommentarer

Computer lukker umotiveret

Bundkort: FM2-A75MA-P33
CPU: AMD på knapt 4 GHz - husker det ikke nøjagtigt og fakturaen er videregivet til ejeren.
RAM: 4G
OS: Windows7 Home Premium

Computeren er hjemmesamlet i februar i år og bruges udelukkende til lidt skriverier, e-mail og indimellem til at kikke på udsendelser på DR2. Brugeren er en dame på 78 år.

Problemet er, at den lukker ganske umotiveret efter ca. 3-4 timers brug - og kun om formiddagen.
Ejerens rutine er at arbejde på sine tekster fra kl. 7 til 12. Efter nogle timer kommer der en meddelelse på skærmen om at "computeren lukkes om 1 minut, vælg ok eller annuller" og så tæller den ned. Hverken ok eller annuller knappen virker og maskinen lukker. Når den så tændes igen bagefter, virker den uden
problemer.  Det mest underlige er, at tændes den først efter middag, er der ingenting i vejen.

Jeg vil lige indskyde, at jeg ikke selv har været vidne til dette fænomen.

Først troede jeg at noget snavs havde fundet vej ind, så jeg formaterede drev C:\ og geninstallerede Windows. Det hjalp ikke.

Strømbesparelse er ikke indstillet til at slukke og jeg finder intet i BIOS.

Jeg har kikket på bundkortfabrikantens hjemmeside, men opgav til sidst, for man bliver ledt ud på alle mulige sidespor og fandt ikke det jeg ledte efter, nemlig hvor jeg kunne kontakte kundeservice.

Ved ikke helt hvorfor, men jeg har den opfattelse, at miseren  findes i bundkortet, noget med en tidsindstilling som jeg altså ikke kan finde.

Nogen som har et bud på hvordan jeg afhjælper problemet?

Tak på forhånd.
07. maj 2014 - 13:26 #1
Velkommen til E. ...

Varme problem ?

Se i LOGGEN ?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 15:03 #2
Mange tak for svar.

Jeg tror ikke på at problemet skyldes varme. Der arbejdes kun i Word og den kræver jo ikke alverden. Desuden ville varmeproblemet jo også opstå senere på dagen og det gør det aldrig.
Avatar billede Little Helper Seniormester
07. maj 2014 - 21:25 #3
Siger ikke det løser dit problem men det er da værd at prøve.

http://www.youtube.com/watch?v=leJJ5wIDjR4

Det er i hvert fald ikke overheating. Så skulle den have et varme syndrom kl.10 hver formiddag ;)

Samtidig check om mon ikke det er en update den køre på det tidspunkt. Og slutteligt check hvad event katalog siger, fejl her er angivet med rødt.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 10:07 #4
karise_larry - tak for velkomsten, det glemte jeg at sige i går :-)

kaffefisk - tak for svar. Har kikket på youtubelinket og tror heller ikke at det er løsningen, da computeren ikke genstarter, den lukker simpelthen ned og bagefter skal startes manuelt.

Jeg har her til morgen været hjemme hos den nødstedte bruger og foretaget et par ændringer på hendes computer, den af dig foreslåede og så har jeg geninstalleret bundkortdriverne.

Om det har nogen effekt kan jeg først få at vide i morgen ved middagstid.

Jeg har min egen teori om hvad problemerne skyldes, men den vil jeg ikke ud med før jeg ved hvordan computeren te'r sig i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 14:44 #5
Resultat: status quo.

Intet er forandret.

Jeg har en fæl mistanke om at problemerne skyldes brugeren, forstået på den måde, at hun simpelthen ikke er computervenlig.
Hendes elektriske udstråling påvirker elektronikken, som i vore dage er betydelig mere fintfølende end den var i hendes 6 år gamle maskine. Den havde hun også problemer med, men dog ikke så alvorlige, at de ligefrem lukkede computeren.
Jeg havde hendes pc herhjemme hos mig selv 1½ dag og den kørte som en drøm (ikke mareridt!!), men da den kom hjem til hende gik det galt igen.
Eneste mulige løsning er så at hun får en ældre maskine, men så kan den ikke køre IE og Live Mail. Disse to programmer var skyld i at pc'ens gamle indmad blev fornyet.

Hun nægter at bruge Chrome og webmail.

Tak for svar og god weekend.
Vh
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2014 - 14:55 #6
Ku' godt tænke mig at acceptere og lukke - men hvordan i alverden skal det gøres?
Avatar billede Pepse Nybegynder
15. maj 2014 - 13:02 #7
Kan du ikke sende et screendump af meddelsen. Det er et program som der er blevet installeret på computeren. Og igen efter formatering, som lukker den ned.

Det kan være så meget nemlig, kan ikke forstille mig at det er bios, men det kan være at det er gamelt software som behøver at blive opdateret - til hardwaren, så start med at opdatere driver og software pakker til pc'en.

Hvis der kører et antivirus program som scanner fastsat så kan det være sådan et. Der lukker computeren efter sletning af virus. ?