Avatar billede lille_smed Nybegynder
08. juni 2014 - 17:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Komprimering af data

jeg ønsker at sende billeder over nettet..  da jeg ikke ønsker alle kan se dem .. skak de beskydes med kode ,.. ved at win rar kan .. findes der gratis programmer der kan det...

nr 2

har rippet alle mine dvd film ind på en hdd.. men de fylder,, kan i anbefale et gratis program, som kan Komprimer, uden for meget billede tab
Avatar billede eurositi Ekspert
08. juni 2014 - 18:37 #1
Ang. spørgsmål nr. 2:
http://www.eksperten.dk/guide/1607
- Indlæs dine film i XMedia Recode eller Handbrake (begge gratis) og vælg Constant Bitrate med en RF faktor på 20 (større) eller 21 (mindre) på fanebladet "Video".
- Hvis du vil føje undertekster eller kapitler til, kan du også gøre dette i XMedia Recode. Output filformat bør være enten MKV eller MP4 (M4V). Video codec bør være H.264. Lyd kan være AC3 eller DTS, hvis der er surround på dine nuværende filer. Ellers bør du bare vælge AAC.

Angående spørgsmål 1:
7-Zip (www.7-zip.org) er det absolut mest benyttede datakomprimeringsprogram. Og det er helt gratis og overflødiggør totalt programmer som WinZIP og WinRAR. Det burde ikke være noget problem at sætte kodeord på filerne.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. juni 2014 - 19:29 #2
Jeg bruger 7zip og lzma2 med fuld komprimering  og kryptering.

Mine film har jeg smidt igennem makemkv det skærer lidt af størrelsen af og er bedre end .iso i fleste tilfælde, men tjek filmene før du sletter .iso. Har oplevet problemer med nogle film.
Avatar billede eurositi Ekspert
08. juni 2014 - 19:46 #3
MakeMKV kan rippe næsten alt, hvad jeg har smidt i hovedet på programmet. Og medmindre at det er vigtigt for dig at bevare DVD/Blu-ray menuerne, kan du roligt droppe ISO-backuperne.

Da MakeMKV ripper tabsfrit særdeles hurtigt, bruger jeg altid dette som første trin. Herefter komprimerer jeg med XMedia Recode, som tillader mig at bevare alle kapitler og ekstra undertekster. Kompression med RF 20 giver ikke noget synligt kvalitetstab, og du sparer en masse plads.
Avatar billede lille_smed Nybegynder
09. juni 2014 - 16:29 #4
hej tak for jeres forslag..

har lige et mere ,,

jeg har tidligere rippet .. cdér til flac .. men gratis program.. men husker ikke hvilke program jeg brugte..

nogen forslag
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juni 2014 - 17:00 #5
Bruger selv freerip og det er billigt hvis du vil betale og det er det bedste jeg har brugt.