Avatar billede cht22 Professor
19. juni 2014 - 11:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gammel PC kan den bruges?

Hej

Jeg har en lidt gammel PC (med ikke så mange MHz), VIA EPIA-V Mini-ITX. Jeg kunne godt tænke mig lidt forslag til om den kan bruges til et eller andet. Den er for langsom til at jeg gider at sidde ved PC'en, så er den bare lige til at smidde ud?

Den har 1 GHz processor, 512 MB RAM, 80 GB harddisk.

Jeg har forsøgt at installere Ubuntu på den, men den ville slet ikke køre installationen. Så lige nu er der Windows 2000 på og den kan også godt køre Windows XP.
Avatar billede The-New-One Nybegynder
19. juni 2014 - 11:04 #1
den kan bruges til skolebrug til word dokumenter for eksempel
Avatar billede Stickano Nybegynder
19. juni 2014 - 11:36 #2
En gammel sag. Du skal uden tvivl installere et linux styresystem på den. Husk det skal være  32bit (x86).

Måske endda ta' brug af Xubuntu som er mere leightweight (XFCE).

Nok meget begrænset hvad du kan bruge maskinen til nu om dage. Surfe lidt på nettet og håndtere dokumenter, burde den nu nok kunne klare, men forvent ikke for meget af den.
19. juni 2014 - 13:43 #3
.. en sjat mere RAM kunne få den til et bedre LIV !!!
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2014 - 16:19 #4
Har du overvejet at prøve Linux Mint?
Det kører rigtig godt på selv en computer med lidt ram i.
Med Mint kan du gøre stort set de samme ting som du gør i dagligdagen på en computer. Der er en funktionel officepakke i den og java og Flash Player samt Firefox og Thunderbird følger med i installationen:
http://blog.linuxmint.com/?p=2626
Du skal bruge en 32 bit version.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2014 - 17:17 #5
Xubuntu eller Lubuntu

Til word anbefaler jeg abiword og excel gnumeric som begge er meget letvægtige sammenlignet med libreoffice og openoffice.
Avatar billede cht22 Professor
19. juni 2014 - 20:57 #6
Jeg vil prøve at se lidt nærmere på Linux Mint.

Ellers tror jeg at jeg vil sætte nogle ekstra harddiske i, bruge den som filserver og sætte den på netværket. Selvom det bliver nok ikke den hurtigste overførselshastighed når PC'en ikke er hurtigere.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2014 - 21:26 #7
Den vil nok ikke være billig i drift, men som filserver vil jeg anbefale freenas/nas4free/open media vault/Xenology.
Avatar billede cht22 Professor
21. juni 2014 - 19:37 #8
Det gør ikke så meget at den ikke er billig i drift, jeg tænder den bare når jeg har brug for den, den skal ikke stå tændt hele tiden.