Avatar billede chrras Praktikant
19. juni 2014 - 11:04 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Rengøring af stationær PC

Hej alle!
Jeg tænker på at rengøre min stationære pc - så vidt jeg husker har den aldrig være rengjort før indvendig, og jeg har haft den i flere år nu. Jeg kan forstille mig at der er meget støv inden i. Hvad skal jeg være opmærksom på, og kan jeg godt benytte en støvsuger?
Avatar billede The-New-One Nybegynder
19. juni 2014 - 11:06 #1
brug ikke en støvsuger men tag og skil den ad og pust forsigtig med en kompresser elle med munden
Avatar billede chrras Praktikant
19. juni 2014 - 11:16 #2
Hvor meget skal jeg skille den ad? Er det nok at åbne kabinettet i den ene side og så puste lidt til støvet, så det kommer ud?
Avatar billede chrras Praktikant
19. juni 2014 - 12:31 #3
Er der ikke nogen der har nogle forslag? Jeg tænker at åbne computeren fra den ene side og muligvis benytte en cykelpumpe til at puste lidt luft ind med, så støvet kommer ud.
Avatar billede The-New-One Nybegynder
19. juni 2014 - 12:58 #4
du skal skile den helt ad og puste det ud og derefter samle den igen men du skal huske at komme noget nyt kølepasta på cpuen inden du sæter køleren på igen da det kan være slidt
Avatar billede chrras Praktikant
19. juni 2014 - 13:44 #5
Well, det var ikke rigtig sådan jeg gjorde, men det fungerede fint. Du får 15 point, for du hjalp mig ikke rigtig ;)
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2014 - 15:08 #6
Jeg brugte en kompressor og pustede nogle små pust ind. Det hjalp meget, og pust lige nogle gange ind i cpu og grafikkort blæseren.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2014 - 16:55 #7
Hvad er grunden til man ikke må bruge en støvsuger??

http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/rens_taern.htm

Finder det mærkeligt der er lavet sådan en fin guide her hvis man ikke må det?? Jeg har brugt denne måde her i de 15 år jeg har haft computer, uden at skade computeren.
Avatar billede chrras Praktikant
19. juni 2014 - 16:56 #8
Der er mange der siger, at det kan skade computeren (noget med statisk elektricitet). Men jeg ved det ikke rigtig, det var også derfor jeg spurgte her.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2014 - 16:58 #9
Skal lige sige at det med statisk elektricitet det tager jeg alvorligt.
Man kan specielt ødelægge ram hvis man ikke passer på.
Så derfor har jeg altid en hånd på kabinettet når jeg nærmer mig bundkortet, så jeg er afladet når jeg piller derinde.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2014 - 17:06 #10
Når man nu ikke må bruge støvsuger, så forstår jeg heller ikke man anbefaler kompressor?
En kompressor kan sammen med luften sende både fugt, og olierester med ind i computeren, og det fremmer ikke sagen med at holde den ren.
Skal man puste, så køb en dåse med trykluft, der er 100% ren.
Og det der med at puste med munden er da også helt i skoven efter min mening.