Avatar billede Lanther Nybegynder
20. juni 2014 - 14:52 Der er 7 kommentarer

Windows 8.1 og Navision 2.61

Jeg har en gammel version Navision version 2.61 og nu skal jeg have windows 8.1 installeret istedet for XP, kan det lade sig gøre ??
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juni 2014 - 15:55 #1
det er så gammel, at det sikkert indeholder en blanding af 16 og 32 bit kode. Og så vil det ikke virke. win8 kan kun 32/64 bit kode, og understøtter ikke 16 bit.
Du kan dog flytte din xp til en virtuel maskine, og så køre den under win8 - absolut ikke optimalt, men brugbart.
Avatar billede Lanther Nybegynder
26. juli 2014 - 10:47 #2
hvordan gør man så lige det specifik ??
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2014 - 11:04 #3
Du kan hente virtualbox. Gratis program. I det kan du oprette en xp-pc - giv den gerne god plads (den bruger kun det nødvendige) fx 25gb, og juster også ram og grafikram (hhv 2gb og max).for at gøre det lettere at flytte data mellem xp og win8, så sæt virtualbox til at dele en mappe på win8. Så tager du din xp-cd og installerer den helt som vanligt. Herefter installeres/kopieres dit program, og så vil jeg anbefale cutepdf som printer i xp. Det vil i stedet for at udskrive bare gemme print som pdf-filer. Så kan du maile dem eller udskrive via win8.
https://www.virtualbox.org
http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp
Avatar billede Lanther Nybegynder
08. august 2014 - 15:24 #4
Så har jeg hentet Oracle WM VirtualBox på dansk

jeg har så givet den 10 GB plads

Oprettet en mappe i dukumenter med navn Virtual Mappe

Nu skal jeg til at installere XP til denne virtualbox, men den spørger efter en virtual dvd drev, men skriver også den mangler et boottable medium, men hvordan gør jeg lige det ??
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2014 - 16:33 #5
Der tager du din gamle originale cd med xp, og installerer fra den. Du skal jo have en lovlig xp kørende, så cd og licensnøgle har du vel?
Avatar billede Lanther Nybegynder
08. august 2014 - 16:41 #6
Det har jeg, men mangler lige denne virtuelle dvd læser eller er det den normale som bruges i win 8
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2014 - 17:17 #7
Sæt cd i drev, og i virtualbox kan du oppe i menuen sætte den til at bruge det drev som cd. Så kan din xp-maskine boote fra cd, og installeres helt som vanligt.