Avatar billede kgndksv Juniormester
20. juni 2014 - 23:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med liste i datavalidering

Hej
Jeg har et problem med at benytte formlen =indirekte() i datavalidering.

Jeg vil have den til at danne et ord "ABEKAT" hvor "ABE" er angivet i en cell (A2) og så til føje "kat"  som ren tekst,  eks: =indirekte(A2 & "KAT"), men herfor får jeg en fejl, når jeg skriver den i datavalidering "den Formel evalueres med en fejl, vil du fortsætte?"

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede kgndksv Juniormester
21. juni 2014 - 06:36 #1
Jeg skal bruge datavalidering, liste, til at kalde et område kaldet ABEKAT
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. juni 2014 - 07:47 #2
Du er nødt til at lave noget i stil med:

B2: =A2&"KAT"
I Datavalidering: =B2

(Hvorfor bruge INDIREKTE?)
Avatar billede kgndksv Juniormester
21. juni 2014 - 08:19 #3
Fordi indirekte laver refererer til strengen i cellen i stedet for cellens adresse
Dvs. At jeg hvis jeg har navngivet et område til "biler" og har biler stående i anden celle(A2), så kan jeg i liste i datavalidring skrive =indirekte(a2) og der med vil listen ikke indeholde værdien i celle(a2), men den vil bruge strengen i celle(a2), altså "biler" og dermed vil listen indeholde alle de oplysninger der stået i cellerne i området biler.

Normalt ville man bare =skrive i datavalidering, men hvis man har i A2 har en dropdown med flere mulige valg og for hver valg mulighed har opkaldt et område herefter, skal datavalideringen kunne referer til alle de forskellige områder som dropdownboksen indeholder i stedet for at referere til et statisk område som A2 eller "biler"
Avatar billede kgndksv Juniormester
21. juni 2014 - 08:20 #4
Altså kort en dropdownliste er afhængig af en anden dropdownliste
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. juni 2014 - 09:02 #5
Er det sådan?

http://gupl.dk/711627/
Avatar billede kgndksv Juniormester
22. juni 2014 - 21:58 #6
Ja, men det var bare en beskrivelse af hvordan jeg bruger =indirekte funktionen i datavalidering - Det kan jeg godt få til at virke. Mit problem er at jeg skal referere til et andet område betinget af valget "Biler", men dette område kan jo ikke hedde "Biler", derfor kunne dette i stedet hedde "BilerAlternativ", derfor skal listens datavalidering hedde =indirekte(A2 & "Alternativ") Jeg tænker at dette burde virke, men af en eller anden grund virker det ikke...
Avatar billede kgndksv Juniormester
22. juni 2014 - 22:07 #7
ARRRHHHH!!!
Har fundet fejlen... Jeg skulle navngive områderne før jeg lavede datavalideringen...