Avatar billede GetSome Nybegynder
03. juli 2014 - 21:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Selvbyg gamer PC til ca10.000 kr.

Hej alle.

Nu sidder jeg her og vil gerne prøve at bygge min egen første selvbyg Gamer PC til en nogenlunde pris. Men jeg jeg har ikke prøvet det før eller noget ligende.

Det jeg gerne vil have hjælp til er hvad der ville være et godt sammensat gamer PC til de omkring 10.000 Kr. kan godt komme højere op hvis det nu er. Men ellers så må i gerne skrive en liste over de produkter jeg skal købe og gerne et link til der hvor det er billigst hehe :)
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2014 - 10:48 #1
Personligt ville jeg tage:

CPU: http://www.edbpriser.dk/processor/core-i5-i5-4670k-6-mb-intel-boxed-id-7335590.aspx
- 4670K er en af de bedste gaming-cpu'er på markedet. Du skal ikke tage i7, hvis dit primære formål er at spille.

GPU: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/zotac-geforce-gtx-770-4-gb-id-7366753.aspx?q=gtx+770
Eller http://www.edbpriser.dk/grafikkort/club-3d-radeon-r9-290-detailsalg-4-gb-id-8122076.aspx?q=r9+290
- Disse er efter min mening det bedste kompromis mellem ydelse og pris på markedet lige nu. Hvis du gerne vil have endnu bedre, er der intet galt i at opgradere til GTX 780 eller 290X.

Så en god SSD, så stor alm. harddisk som du regner med at komme til at bruge, en modulær strømforsyning, et kabinet (lydisolering her er godt) og et motherboard med de udgange, du har brug for. På disse betyder mærke og type ikke så meget - bare husk at få de rigtige sockets osv. Og efter min mening kan det ikke betale sig med separate lydkort, så husk at tjekke at motherboardet har det indbygget. Det har de fleste.

Hvis du er i tvivl om, hvor stor strømforsyning du skal tage, kan du finde ud af det her: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Avatar billede GetSome Nybegynder
04. juli 2014 - 20:58 #2
hvad siger du til dette motherboard? asus sabertooth x79? om det er godt for de penge eller om der er noget bedre for pengene? jeg aner ikke noget som helst om motherboards :-/
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2014 - 23:16 #3
Det er et fint board, men det er netop forkert socket. Du kan ikke sætte den nævnte CPU i det.

Det vigtigste ved et motherboard er at det passer til CPU'en. Hvis du tager mit råd skal du dermed finde et motherboard med socket LGA 1150.
Avatar billede GetSome Nybegynder
05. juli 2014 - 10:40 #4
okay indtil videre har fundet de her dele:

Motherboard: ASRock Z87 Extreme6

CPU: Core i5 I5-4670K

Strømforsyning: Corsair CX750M (Sort)

SSD: Samsung 840 EVO MZ-7TE250 250 GB

HDD: Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2 TB

Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 770 (4 GB)

Er ikke helt sikker på hvilke ram. men hvordan ser det setup ud indtil videre eller ville du ændre noget?
Avatar billede GetSome Nybegynder
05. juli 2014 - 11:47 #5
ellers så overvejede de her ram: G.Skill ARES 4 x 4 GB
Avatar billede GetSome Nybegynder
05. juli 2014 - 11:48 #6
og Cooler Master Silencio 550 som case.
Avatar billede Slater Ekspert
05. juli 2014 - 12:55 #7
Der har du en rigtig fed computer der. Meget lig hvad jeg ville købe, hvis jeg skulle have ny lige nu.

Jeg har selv et Cooler Master Sileo 500 kabinet, og er rigtig glad for den lyddæmpning, det giver.
Avatar billede GetSome Nybegynder
05. juli 2014 - 16:25 #8
mangler der ikke en blæser? eller er strømforsyning det?
Avatar billede Slater Ekspert
05. juli 2014 - 16:52 #9
En "boxed" CPU, som den jeg linkede til, betyder at den kommer med en blæser. Strømforsyning og grafikkort har deres egne indbygget.
Avatar billede RMC Nybegynder
05. juli 2014 - 18:00 #10
Her er det hardware jeg personligt ville vælge :)

http://rmc-tech.weebly.com/pc.html

(Link til min hjemmeside hvor det hele står)
Avatar billede Slater Ekspert
05. juli 2014 - 18:20 #11
Hvorfor et så dårligt grafikkort, RMC? Vil du køre 2 i SLI?

Og en i7 CPU er spild af penge til gaming.
Avatar billede RMC Nybegynder
05. juli 2014 - 18:40 #12
I know grafikkortet er dårligt, men jeg synes personligt en I7 4.0GHZ kører bedre end fx I5 3.4GHZ.

PS. unskyld men hvad er SLI ?
Avatar billede Slater Ekspert
05. juli 2014 - 18:49 #13
Scalable Link Interface. Det er nVidias navn for deres teknologi til at køre flere grafikkort samtidig, tilsvarende AMD's Crossfire.

750Ti er billigt, så du kan købe to for samme pris som et 770 og sætte dem i SLI - men jeg tvivler stadig på, de er lige så kraftige. Man får ikke dobbelt hastighed ud af at køre to kort.

Grafikkortet er nu engang den ubestridt vigtigste faktor til spil, så det er absolut ikke der man skal spare.
Avatar billede RMC Nybegynder
05. juli 2014 - 19:13 #14
Ok
Avatar billede GetSome Nybegynder
05. juli 2014 - 19:38 #15
Jeg takker for hjælpen Viperine. Har bare et sidste spørgsmål nu fortrækker jeg selv Windows 7 og synes at windows 8 er mega grimt og  svært at finde rundt i, men hvis det kører bedre er det nu jo fint. Hvad ville være bedst tror du?
Avatar billede Slater Ekspert
06. juli 2014 - 07:52 #16
Jeg kan heller ikke fordrage Windows 8's interface. Det er tydeligvis lavet til touch devices, hvor det er fint, men den der har fundet på, at os med mus og stor skærm skal have det der Metro fis frem, hver gang vi vil starte det mindste problem, burde fyres.

Heldigvis kan de fleste ting fikses. Du kan slippe af med Metroen og få en start menu igen ved at installere f.eks. Classic Shell - og Microsoft frigiver en update i august med en officiel start menu i. Det eneste, jeg egentlig savner, er Aero Glass - altså gennemsigtigheden på vinduerne i Windows 7. Langt bedre end de grimme, ensfarvede kasser om vinduerne i 8. Men det problem kan endnu ikke løses.

- Anyway, trods alt dette er Windows 8 et bedre optimeret system end 7. Opstarts- og nedlukningstid er blevet målt af uvildige til op til 50% hurtigere, og performance i visse programmer er også bedre i 8. I spil betyder det dog ikke noget.

Personligt ville jeg altså nok tage 8'eren, men hvis du virkelig ikke kan lide den, er der intet galt i at tage 7.
Avatar billede Slater Ekspert
06. juli 2014 - 07:52 #17
Starte det mindste program* - prøvede jeg at sige.
Avatar billede GetSome Nybegynder
06. juli 2014 - 09:43 #18
Hmm tror nok jeg tag windows 7, havde prøvet windows 8 hos en ven og kunne slet ikke finde rundt. Kan jo altid opgradere senere hvis det :).

Men tak for hjælpen.