Avatar billede msl_ddm Nybegynder
09. juli 2014 - 14:35 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Matrix opslag

Hej eksperter

Jeg ønsker hjælp til en formel, der returnerer et tal på baggrund af både rækkenavne og kolonneoverskrifter i en matrix.

Tabelopsætningen i ARK1 kunne være således:

Kolonner: B: Bager | C: Tømrer | D: Smed | E: Skrædder
Rækker: 2: Høj | 3: Lav | 4: Mellem

Hvis jeg så i ARK2, celle A1 indtaster værdien "Tømrer" og i celle A2 indtaster værdien "Mellem", vil jeg gerne at en formel i A3 returnerer den værdi der måtte forekomme i C4 i ARK1 på baggrund af matrixen A1:E4.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
09. juli 2014 - 14:45 #1
Tanketorsk herfra :) Det var en kombination af lopslag og sammenlign der skulle til.

Beklager
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. juli 2014 - 15:10 #2
Alternativt kan du gøre følgende:

Markere Ark1!A1:E4, trykke på "Opret ud fra markering (under definerede navne), sætte flueben ved "Øverste række" og "Vensre kolonne" og trykke OK.

Herefter kan du i Ark2 bruge en formel som:

=Tømrer Mellem

(altså med mellemrum mellem de to ord), eller hvis du insisterer på at bruge A1 og A2:

=INDIREKTE(A1&" "&A2)