Avatar billede nyhavn18 Mester
29. juli 2014 - 13:58 Der er 6 kommentarer

Opslag i kolonne, men kun indenfor rækker angivet ved udregning...!

Hej Alle

Håber min overskrift er præcis nok, ellers kommer der her en lidt mere udspecificeret opgavebeskrivelse.

Kolonne A, 8000 rækker med X'er og Y'er skiftevis i klumper af 300-500 styks (!)

Celle C1 resultatet af "fra række", f.eks række 250
Celle C2 reslutatet af "til række", f.eks række 1400

Celle D1 og D2 her vil jeg så gerne kunne lave en tæl.hvis fra række 250 til 1400 på henholdsvis X'er (D1) og Y'er (D2)

Resultaterne i Celle C1 og C2 ændrer sig ved indtastning andetsteds i arket.

Håber det kam lade sig gøre! Jeg har forsøgt med noget tæl.hvis, men funktionen med at angive et celle resultat som en områdeanvisning er vist der hvor jeg må give fortabt...

Venlig Hilsen
Morten
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juli 2014 - 17:37 #1
Prøv med:

X'er i D1:
=TÆL.HVIS(FORSKYDNING(A1:A8000;C1-1;0);"x")-TÆL.HVIS((FORSKYDNING(A1:A8000;C2;0));"X")

Y'er i D2:
=TÆL.HVIS(FORSKYDNING(A1:A8000;C1-1;0);"y")-TÆL.HVIS((FORSKYDNING(A1:A8000;C2;0));"y")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. juli 2014 - 20:25 #2
Et alternativ (med ikke-volatile funktioner) kunne være:

=TÆL.HVIS(INDEKS(A:A;C1;1):INDEKS(A:A;C2;1);"x")

=TÆL.HVIS(INDEKS(A:A;C1;1):INDEKS(A:A;C2;1);"y")
Avatar billede nyhavn18 Mester
29. juli 2014 - 23:09 #3
Hej Begge

Super hurtigt svar, tak for det!

Store-morten, jeg kunne ikke få din formel til at virke, jeg puslede med den i et kvarters tid men den drillede og ville ikke som jeg ville.

xl-enthusiast din formel virkede uden at jeg skulle rode med den, perfekt. Copy/paste, rette celler og den virkede..!

Nu ved jeg ikke om det er min dumhed at jeg ikke kunne få Store-mortens til at virke, men jeg håber det er OK at jeg giver point til xl-enthusiast. Så XL...smid et svar, hvis det er i orden.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. juli 2014 - 12:39 #4
Giv gerne point til Store-morten.
Avatar billede nyhavn18 Mester
01. august 2014 - 18:05 #5
Store-Morten!, Xl-enthusiasten her sendt pointene videre til dig.
Hvis du svarer her så får du dem.
Avatar billede nyhavn18 Mester
01. august 2014 - 18:06 #6
Undskyld, det er vist sådan her jeg gør...!