Avatar billede rene_koemler Praktikant
05. august 2014 - 18:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skifte min traditionelle HD til SSD

Hej,

Jeg vil gerne udskifte min gamle HD i min bærbare til en SSD. Jeg vil reinstallere hele maskinen så jeg skal ikke flytte dat, udelukkende skifte hardware.

Mit spørgsmål er nu: Min nuværende HD er en SATA-300 og langt de fleste af de SSD'er jeg kan finde er SATA-600. Er der noget problem i at de har forskelligt SATA interface?
05. august 2014 - 18:33 #1
SATA standarden er bagud kompatibel, så du kan godt sætte en SATA-600 disk i en maskine som kun understøtter SATA-300.

Du vil selvfølgelig ikke udnytte SATA-600 disken fuldt ud.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2014 - 18:43 #2
bundkortet kan da godt være sata-600 selvom den originale disk kun er -300?
Uden data er det umuligt at gætte.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2014 - 19:08 #3
Det er ikke en Acer vel

Acer kræver en speciel indsats for at den kan sidde i den
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2014 - 19:13 #4
Der er mange bærbare, der kræver et 'mellemled' - det kan man bare tage fra den gamle disk.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2014 - 19:13 #5
Den kan købes hos ACER men er lidt kringlet at skille ad
Hvis så lad eb prof sætte den i
Det gælder KUN bærbare

Ok
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2014 - 19:40 #6
se video omkring 5.50 kan du se det

http://www.youtube.com/watch?v=kxRsb-seTA8

det er en speciel skinne der skal sættes i og den kan være svær at finde men kan købes hos acer

er DET IKKE EN ACER er det bare meget lettere

ok
Avatar billede rene_koemler Praktikant
05. august 2014 - 19:57 #7
Det er en Toshiba Satellite R630-13U, og - på trods af den lovede omtale - giver on-line dokumentationen ingen info om bundkort SATA, men mon ikke jeg alligevel vil opleve et hastighedsforøgelse.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2014 - 20:54 #8
ja hvis du vælger ssd drev med læse og skrive hastighed (read and write) omkring 550 på begge to

http://www.toshiba.dk/hard-drives/solid-state/

http://www.toshiba.dk/hard-drives/solid-state/solid-state-drive-q-series-pro/

det vil så i længen komme an på cpu hastighed hvor længe den kan følge med - cpu re så vidt jeg husker oppe på 4.7 MHz
det kommer så an på hvor meget dit bundkort kan klare

men da levetiden på en bærbar rigtig kan følge med ikke ligger over 1.5 år så er det vel deromkring man skifter den ud - det er min egen erfaring ok

men den vil sagtens være hurtig og kunne bruges til internet
Avatar billede rene_koemler Praktikant
20. september 2014 - 11:29 #9
Tak for god info, har været fraværende derfor først update nu.
Smid svar så jeg kan lukke.

MVH
René
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2014 - 15:53 #10
ok