Avatar billede hoeeg87 Nybegynder
13. august 2014 - 16:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af stationær

Hej alle sammen.

Som overskriften lyder, så står jeg og overvejer at opgrader min stationær computer. Men jeg er ny inden for det område, og er i tvivl om hvordan det vil være bedst at gøre det...

Vi taler om en Lenovo IdeaCentre K450:

Intel core i5 / 3.1 GHz
NVIDIA GeForce GTX 650
8.0 GB RAM
WIN 8.1 64 bit

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-computer/LE57324550/lenovo-ideacentre-k450-stationar-gamer-pc

Jeg købte netop en stationær den gang, så jeg har muligheden for at upgradere istedet for at købe en ny.
Jeg bruger den primær som gamer/billede og video redigerings pc, og vil gerne holde den nogenlunde i god form.

Jeg tænker lidt at give den en ny processor som det første, da jeg føler at det er der den halter mest. Men igen, hvad ved jeg?!

Kom endelig med nogle gode råd.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. august 2014 - 17:15 #1
Hvilke værdier har din experience index
http://gratisupload.dk/vis_billede/713220/
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2014 - 18:05 #2
Det er udgået i win8.1, de skulle hele tiden lave ny skala. Overhalet af udviklingen...
Cpu er ikke noget videre problem, men der sker pt spændende ting med harddiske. Rene ssd'er og kombinerede systemer (gamle diske kan så være lokalt lager til musik og film).
I min pc (asrock) har jeg 16gb ram. De 4 er afsat til ram-disk, hvor swapfil og temporære filer placeres. Det er hurtigt, men jeg ved ikke, om andre mobo har tilsvarende værktøjer.
https://www.dropbox.com/s/diwt7rvzbeak4wt/Image007.png
Da jeg samlede min pc var ssd'er dyre, så der er 2 små á 120gb i raid0 til Windows, programmer og basisdata. Alt det sekundære ligger så på gammeldags diske.
Avatar billede hoeeg87 Nybegynder
13. august 2014 - 18:46 #3
claes57 - Så du vil sige at jeg skal skifte min harddisk ud? Jeg er som sagt ret ny i alt det her hardware.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2014 - 20:50 #4
umiddelbart ville jeg gå over på en 2½" ssd som fx
http://www.proshop.dk/Harddisk/Samsung-840-EVO-SSD-500GB-2413900.html
som den primære (dvs overfør et image fra din nuværende disk til denne) og sæt den gamle på som ekstra lager-drev.
Du skal nok have en 2½" holder i din maskine http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/DELTACO-Mounting-frame-2.5-%3E-3.5-2192661.html
jeg har selv en holder, der klarer 2 2½" diske på en 3½" plads - men det er jo mit behov.
Avatar billede hoeeg87 Nybegynder
13. august 2014 - 23:36 #5
OK. Og det vil optimere ydeevnen så jeg evt. vil kunne spille de fremtidige spil i rimelig god kvalitet??
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2014 - 03:48 #6
Nej. Det vil sætte hastighed på diskintensive ting op. Mht spil er det ram og grafikkortet der er afgørende, og ingen ved hvad fremtidige spil vil kræve.
Avatar billede hoeeg87 Nybegynder
19. april 2015 - 22:00 #7
...