Avatar billede BastianLHarries Nybegynder
18. august 2014 - 20:56 Der er 9 kommentarer

Udskiftning af CPU mislykkes

Hej Eksperter!
Jeg har lige købt en "ny" computer (Jeg købte den af en på DBA).
Jeg fik en en computer med følgende specs:
Mobo: Asrock P55DE3
CPU: Intel Core i3-530
GPU: Nvidia Geforce 9800 GT
Ram: 2x2GB Ram

Computeren kører Windows 7 Ultimate x64

Mit problem ligger i, at der fulgte en ny CPU med, en Intel Core i7-875, som jeg gerne ville skifte ud med i3-530.
Da jeg problemfrit fik afmonteret og monteret, så ville computeren ikke boote. der var end ikke mulighed for BIOS. Computeren tænder i omtrent 2-3 sekunder, med fanerne på fulde blæs, hvorefter den slukker og tænder igen. sådan bliver den ved indtil jeg afbryder strømmen.

OBS. Computeren virker uden problemer hvis jeg skifter tilbage til i3-530.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2014 - 21:08 #1
sæt den gamle cpu i - og tjek, at du har nyeste bios
http://www.asrock.com/mb/Intel/P55DE3/?cat=Download
test så - det kan være at sælger havde en defekt i7-cpu, og derfor solgte den ved siden af. Jeg går ud fra, at cpu-køler er korrekt monteret på i7, og tilsluttet strøm korrekt fra mobo.
Avatar billede Chalfen Nybegynder
18. august 2014 - 21:11 #2
Er din BIOS opdateret til version 1.30 eller nyere, det kræver dit mobo for at være kompatibel med i7-875
Avatar billede Blueeyez Mester
18. august 2014 - 21:27 #3
Lyder til din montering ikke er gået helt fejlfri..

Hvad var din fremgangsmåde under udskiftningen? Hvad har du brugt undervejs?
Avatar billede BastianLHarries Nybegynder
18. august 2014 - 22:22 #4
Jeg tror problemet ligger i, at min BIOS kun er version 1.10 2-11-2009, som der er foreslået.
Jeg har monteret processoren ved at afmontere CPU køleren og derefter åbne for processoren og pille den forsigtig ud. Derefter har jeg monteret det igen.

Når min Windows update engang bliver færdig vil jeg prøve at opdatere BIOS, hvorefter jeg vil prøve at montere i7'eren igen.

Jeg vender tilbage.
Avatar billede BastianLHarries Nybegynder
18. august 2014 - 23:00 #5
BIOS er opdateret til 1.40 og i7-eren virker stadig ikke. jeg må nok konstatere at jeg har modtaget en defekt cpu, medmindre det er mig selv der har beskadiget den.
Avatar billede Blandy Praktikant
19. august 2014 - 07:30 #6
Hmm jeg ville prøve at resette BIOS først. Det sker nogle gange at BIOS ikke kan finde ud af at tilpasse sig til nyt hardware og kræver en reset.

Tag bios-batteriet ud, og hold din power-knap nede i 30 sekunder. Og prøv at monter din nye cpu igen.

Var din i7 helt uåbnet da du modtog den?
Avatar billede Blueeyez Mester
19. august 2014 - 08:32 #7
Hvad med kølepastaen? Hvis du ikke har renset cpu og køler og påført ny kølepasta så er jeg ret sikker på det er årsagen udfra din forklaring..
Avatar billede Blandy Praktikant
19. august 2014 - 09:13 #8
Hvis kølepastaen er dårlig, er jeg ret sikker på at maskinen vil kører så længe temperaturen ikke når dens kritiske punkt og lukker ned.
Avatar billede BastianLHarries Nybegynder
19. august 2014 - 16:12 #9
Hvis jeg nu resetter BIOS, så vil den da ikke være opdateret til 1.40 mere, vil den?