Avatar billede dooh Nybegynder
03. september 2014 - 20:42 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Lag i spil / Opgradere?

Hej Eksperten

For nylig er min computer begyndt at drille mig lidt. Den er begyndt at lagge en del i det spil jeg spiller (hvilket den aldrig har gjort før). Jeg spiller pt. World of Tanks og Heroes of Newerth - ikke ligefrem de mest krævende spil.

Nogen "kendte" årsager til den pludselig begynder på det? Jeg prøvede at formatere computere, da jeg troede det kunne være f.eks. virus.

Kan det bare være fordi den er ved at være gammel? Grafik kort, ram eller andet er ved at stå af?

Har nedenstående specs.

Operating System
    Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
    Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz    37 °C
    Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
    8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
    Gigabyte Technology Co., Ltd. Z68AP-D3 (Socket 1155)    35 °C
Graphics
    2243W (1920x1080@60Hz)
    Intel HD Graphics 3000 (Gigabyte)
    1535MB NVIDIA GeForce GTX 580 (ASUStek Computer Inc)    35 °C
Storage
    465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-073CA0 ATA Device (SATA)    30 °C
Optical Drives
    Optiarc DVD RW AD-5260S ATA Device
Audio
    Realtek High Definition Audio
Avatar billede welcor Nybegynder
03. september 2014 - 23:22 #1
jeg ville ikke være bekymret for at den er ved at stå af - jeg spiller tilsvarende spil på en dårligere maskine end det, uden problemer.

De spil du nævner er onlinespil, og typisk ville jeg tag et kig på mit netværk hvis jeg oplever lag i den type spil.
Avatar billede dooh Nybegynder
04. september 2014 - 08:26 #2
Ok. Jeg synes bare det er mærkeligt den pludselig er startet på det. Det er ligesom, den "hakker" sig igennem. Spillet kører og så ca. hvert 3-4 sek. går det lige i stå i ½ sek. sådan forsætter den bare.

Nu spørger jeg nok dumt (har intet forstand på computere/netværk). Hvordan ser jeg om mit netværk fungere optimalt?

Kan man se om det er noget der er ved at stå af? For jeg synes den ene blæser larmer en del i ny og næ, og der kan godt blive ret varmt omkring den. Men det er måske normalt?
Avatar billede welcor Nybegynder
04. september 2014 - 10:44 #3
Der er faktisk en ting som kunne forårsage det - du har jo to grafikkort.

Check den her og se om det hjælper (ignorer at det er en lenovo-side. Dette skal gælde for alle med to skærmkort): http://support.lenovo.com/us/en/documents/ht078706
Avatar billede dooh Nybegynder
04. september 2014 - 12:19 #4
Øøøh har jeg to grafikkort?
Så vidt jeg ved har jeg kun 1 GTX 580.

Jeg prøver det du linkede, når jeg er hjemme fra arbejde.
Avatar billede dooh Nybegynder
04. september 2014 - 19:16 #5
Hej igen

Hmm jeg har ikke den knap de viser på billedet, der hedder "Prefered Graphics Processer".
Avatar billede dooh Nybegynder
04. september 2014 - 19:19 #6
Hvad sker der hvis jeg deaktiver grafikkortet der hedder Graphics 3000?
Avatar billede welcor Nybegynder
04. september 2014 - 21:35 #7
Intel Graphics 3000 er den grafikchip som sidder på dit motherboard.
Hvis du disabler den, er det dit nvidia kort som skal håndtere grafikken. Det er typisk det du ønsker dersom du vil spille spil.
Avatar billede dooh Nybegynder
05. september 2014 - 09:03 #8
Hm. Det hjalp ikke noget at deaktivere det.

Jeg har også prøvet et program, der vist hed SlimDriver, der opdaterede alle forældede drivers. Det har heller ikke hjulpet.

Hvis man nu vil forsøge at opgradere med flere/andre ram (hvis det kunne hjælpe?). Kan man så bare smide hvad som helst i, eller skal de passe til resten af computeren?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. september 2014 - 09:47 #9
Har du prøvet at teste din harddisk for fejl?

Et godt boost til din computer ville være en SSD harddisk til dit styresystem og spil. Ellers synes jeg din computer specs ser fine ud.
Men kontroller din disk for fejl ville jeg nok undersøge.
Avatar billede dooh Nybegynder
05. september 2014 - 10:44 #10
Hej Rune.

Er der er et specielt program til at teste min harddisk?

Ok, så jeg skal have fat i en lille harddisk mere. Nogen mærker der er bedre end andre til ssd? For smider gerne lidt penge efter den, hvis jeg kan nøjes med at opgradere min computer, frem for at skulle købe en ny.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. september 2014 - 19:15 #11
Nu det lang tid siden jeg har kontrolleret for bad sectors.

En hurtig søgning på nettet gav mig fx. dette program til at scanne.
http://hddscan.com/

Skal lige siges jeg ikke har brugt det program. Der findes højst sandsynlig også andre der ude.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. september 2014 - 19:17 #12
Tror jeg ville anvende dette program til at scanne med. Den gratis version ser ud til at klare det.
http://www.partition-tool.com/easeus-partition-manager/disk-surface-test.htm
Avatar billede dooh Nybegynder
06. september 2014 - 09:08 #13
Ok. Jeg prøver det program. Desværre er jeg ikk lige hjemme hele weekenden.  Så derfor jeg ikke lige får svaret det næste stykke tid.
Avatar billede dooh Nybegynder
08. september 2014 - 17:53 #14
Nu har jeg sat den til at køre programmet.. Men det tager +4 timer? Det er da godt nok lang tid.
Avatar billede dooh Nybegynder
08. september 2014 - 18:10 #15
11 timer til den er færdig :S
Avatar billede hubsan14 Praktikant
23. september 2014 - 18:52 #16
evn lab clean install og smid win 8 på så burde dne køre mindst 40% bedre.

ps ved win8 ikke er det bedste program men det kan moddes nemt til win7 style med win8 power :)