Avatar billede mars55 Novice
25. september 2014 - 09:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vil en gammel IBM notebook starte med en USB pen?

Hej Forum!

Jeg har en 10 år gammel IBM notebook som fungerer fint, den er bare mega lang tid om at starte op og hente opdateringer m.v.
Jeg tænkte så, om muligheden for at starte den med en bootbar USB pen og installere Widows 7 på samme pen og så køre derfra?
Er det helt ude i hampen...eller?

Hilsen
mars
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2014 - 09:51 #1
Det vil om muligt være endnu mere dræbende at køre windows fra usb. Reelt ubrugeligt.
Se i stedet på hvad der er installeret - og hvad der indlæses ved start. Typisk kan flere ting undværes, fx mange 'udvidelser' i browsere.
Man kan også slå mere fancy ting fra i win7 (så kommer den til at ligne xp), og det frigiver ressourcer til grafikkortet.
Endelig kan du opdatere drivere - fx med slimdrivers til at finde de rigtige. Når slimdriveres er kørt flere gange og ikke finder mere - så bare afinstallere det igen. Med en maskine i den alder kommer der ikke nyt. https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede mars55 Novice
25. september 2014 - 11:07 #2
OK, den version vil jeg så undgå!

Det er så inde i opsætningen af WIN 7 at man kan slå nogle ting fra?

Den med driverupdate, tror jeg er en fantastisk ide! Det vil jeg straks forsøge mig med!
Tak for hjælp!
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2014 - 11:45 #3
opsætning i win7. kontrolpanel / oplysninger om og værktøjer til ydeevne
i menu til venstre er en juster visuelle effekter - ret den til 'juster til den bedste ydelse'.
Avatar billede mars55 Novice
25. september 2014 - 18:47 #4
Aha, det var en rigtig stor hjælp, nu kører den gamle notebook faktisk rigtigt fint! Takker for hjælpen :)

Hilsen
Mars
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2014 - 19:37 #5
ok - bare luk selv.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. juli 2023 - 02:49 #6
Ja de fleste usb-pinde egner sig ikke til Windows styresystemet - og de fleste Windows vil normalt heller ikke installere på USB. Men med en USB-SSD og usb3 er min erfaring at det kører bedre end en traditionel harddisk. windowstogo eller wintogo.installationen kræver oftest et 3. parts program (Hasleo eller andet).
Normalt er den bedste optimering af gamle notebook at skifte HD til SSD - måske lidt mere RAM - men du fik løst det uden.
Skift til Linux er også en mulighed - Windowxfx-Linuxfx kan anbefales her, men der er andre.