Avatar billede daizukke Juniormester
11. oktober 2014 - 14:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kun 2.5 GB ram i Windows?

Hej,
Jeg har for nyligt formateret en af mine venners computer. Den har 4 GB ram, og kørte indtil formateringen med Windows 7 Professionel 32-Bit. (Jeg ved godt at 32-Bit versionen kun kan bruge omkring 3.5 GB RAM)

Efter formateringen installerede jeg ved en fejl 64-bit versionen, hvorefter Windows kun kunne finde 2.5 GB RAM.

Jeg har efterfølgende installeret en 32-bit version, men der er stadig kun 2.5 GB tilgængelig.

Hvad kan jeg gøre for at få udbytte af alle RAM'ene?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2014 - 15:56 #1
"32-Bit versionen kun kan bruge omkring 3.5 GB RAM" er ikke helt korrekt - den praecise maengde afhaenger af hvad der er i PC'en - jeg har foer hoert om PC'ere som kun kunne se ca. 2.8.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2014 - 16:16 #2
Prøv at gå ind i bios og se om alle ram er tilgængelige her:
Eksempel: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/255/c02721838.jpg
Er de det kan det måske tænkes at resten ved en fejl er blevet tilsidesat til brug for videokortet (grafikken). Mener jeg har læst at man kan tildele ram til dette, og at det måske også sker i bios.
Er der ikke brug for denne tildeling,kan man måske modificere der.
11. oktober 2014 - 20:11 #3
her er en oversigt:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778(v=vs.85).aspx

men Windows 7, skulle kunne "se" mindst 8 GB
http://www.zdnet.com/blog/hardware/max-memory-limits-for-64-bit-windows-7/4254

det besvarer bare så ikke lige dit spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2014 - 09:22 #5
Har du prøvet at resette bios, og evt kun prøvet at køre med en klods, for at se om den på den måde kan få den til at se den sidste når den isættes igen?
Avatar billede daizukke Juniormester
14. oktober 2014 - 18:55 #6
Tak for svarene forløbig.
@220661 det har jeg ikke prøvet nej. Men vil afprøve det når PC'en er inden for rækkevidde igen :-)
Avatar billede daizukke Juniormester
09. december 2014 - 23:10 #7
Der var desværre ingen af jeres forslag der hjalp, men tak for indsatsen trods alt :)