Avatar billede goonerkim Mester
08. november 2014 - 14:54 Der er 12 kommentarer

Ny computer eller opgraderng?

Hej Eksperter,

Jeg købte for et par år siden en spillecomputer til min søn, og han har nu problemer med at spille de nyeste spil. Mit spørgsmål er om det vil være nok at opgradere ram og graffik, eller om den er totalt forældet. Den ser således ud:

AMD Phenom II 955 x 4 (4x3.2ghz) Black edition
Gigabyte bundkort 770T
HD6770 1GB DDR5
4 giga ram DDR3 1333mhz
500W Strømfors

Vil en opgradereing kunne give ham et år eller 2 mere, og hvad ville være det økonmisk bedste at købe?

På forhånd tak for hjælp :)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2014 - 15:46 #1
hvis der er en 32bit windows, så bevar ram - ellers opgrader til 8gb. Og nyt grafikkort.
Avatar billede Slater Ekspert
08. november 2014 - 17:41 #2
Enig med Claes, med dobbelt RAM og et nyt grafikkort kan den sagtens holde et par år endnu, hvis sønneke ellers ikke har tårnhøje krav til spillene, og vil have dem på højeste indstillinger.
Avatar billede goonerkim Mester
08. november 2014 - 17:55 #3
Foreløbigt tak i to, den kører 64 bit, så det bliver jo dermed ramopgradering til 8, kan man få et fornuftigt grafikkort til omkring en tusse? hvilket ska jeg vælge, og mht ram for at jeg køber de rigtige og de billigste vil jeg gerne be om direkte links til evt edbpriser, osse til grafik tak :)
Avatar billede Slater Ekspert
08. november 2014 - 18:16 #4
Tjah, GTX 660 eller HD 7870 fås til lidt over 1000 kroner (1200-1400). Lavere end det vil jeg ikke anbefale at gå. Det er ikke pengene værd i dag, da det bliver forældet snart.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2014 - 18:19 #5
ram - du må åbne dyret. Der er plads til 4 stk - hvis du kun bruger de to, så skal du have et sæt med 2*2gb oveni (genbrug af de gamle er en god ting). Hvis alle 4 pladser er optaget, så skal du have et nyt sæt, og så vælger du 2*4gb, så der bliver plads til en senere opgradering til 16gb.
Skal du opgradere til 2*4gb, så kan ny ram køre en spids hurtigere (Dual Channel DDR3 1666+) men hvis du tilføjer 2*2gb, så behold nuværende hastighed.

Grafikkort http://goo.gl/Ruiq8l der er mange men jeg landede på http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-r726xwf2-2gd-rev-20-2-gb-id-8173334.aspx
Avatar billede goonerkim Mester
08. november 2014 - 18:55 #6
Jeg åbnede "dyret" og der er kun én klods ram i, så der er 3 ledige pladser. Et direkte link til ram ville være dejligt da det er en jungle for mig, det ska jo trodsalt passe til de eksisterende, jeg har ikke googlet priser på ram, men måske ska man gå lidt højere end 8 giga? ville det give ham noget ?
Avatar billede goonerkim Mester
08. november 2014 - 19:09 #7
Er dette de billigste kompatible, og er det én eller to klodser han kommer mærkbart længere med ? :)

http://www.edbpriser.dk/ram/kingston-valueram-1-x-4-gb-id-654535.aspx
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2014 - 02:08 #8
det gfx kort har ikke ret meget ram, så 4gb ram gfx
og mindst 8gb computerram.

processoren er ikke en flaskehals efter min mening.
Avatar billede goonerkim Mester
09. november 2014 - 11:42 #9
Sidwave .... Så du mener at det ville være godt at få et gfx med 4 giga ram, jeg har googlet og er faktisk lidt på glatis her, der findes billigere kort hvor der er 4 giga end det før nævnte med 2 giga ram, jeg så at man for ca 1500 ka få et R9 og 600 for et R7 ..... hvad skal jeg vælge ?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2014 - 12:10 #10
Gamle ram kan ikke altid køre sammen med nye. Her er en som ikke kunne bruge de nye ram, sammen med de gamle, men hver for sig kunne de godt køre. http://www.eksperten.dk/spm/998795#reply_8156268

Og når man køber nye og hurtigere ram, vil de jo i bedste fald ikke køre hurtigere end de gamle. Så jeg vil foreslå at købe et sæt på 2x4 ram, så de er helt ens. Det koster vel omkring 700 Kr.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. november 2014 - 12:13 #11
Den ram, du linker til i #7 er ok. Placering i bundkortet DDR3_1 og DDR3_2
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. november 2014 - 12:32 #12
#9
Det er fuldstændig ligegyldigt om du vælger et low end grafikkort med 2 eller 4 GB, for GPU'en er ikke stærk nok til at bruge 4 GB alligevel.
4GB på billige kort er et markedsføringstrick og, alt andet lige, kommer du bare til at betale mere for det.