Avatar billede pwinther Nybegynder
16. november 2014 - 14:40 Der er 10 kommentarer

Timer i Excell

Jeg har brug for en counter, som kan tælle ned til en alarm fra en variabel minutværdi, som kan indstilles inde fra selve arket. Start skal kunne ske fra en tast.

Jeg har forsøgt adskillige ting, bl.a fra de lignende eksempler, som allerede er herinde, og fra andre steder på nettet, men har aldrig fået det til at virke.

Jeg får som regel en syntaks-fejl eller andet.

Håber der er nogen, som kan hjælpe :-)
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 17:45 #1
Jeg har en makro som du kan starte med en tast, og inde i selve makroen kan du angive hvor mange timer, minutter og sekunder der skal gå imellem den aktiverer sig selv, f.eks. kan du sætte den til at afspille 1 gang pr. minut! Er det dét du søger? :) Og hvad er det præcis den skal gøre, når den afspilles?
Avatar billede pwinther Nybegynder
16. november 2014 - 18:14 #2
Det er ikke helt ved siden af det der :-) Den skal dog ikke aktivere sig selv, men blot kunne vise (eller alarmere), når den angivne tid er gået. Faktisk kan du sige, at det bare er et "æggeur", jeg skal bruge. Dog skal tiden gerne være fleksibel inde fra arket, så macroen læser tiden, som den indsættes, og tæller ned fra den. Det skal bruges til effektiv instrument-øvning: så og så længe på dén teknik, så og så længe på den næste osv. Dvs. optimalt er det samme macro, som så bare indlæser den justerebare tid, alt efter hvilken øvelse man starter i netop dén række :-)
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 19:07 #3
Aha jeg kan lige prøve at "ombygge" den så den virker til dit behov, smider den ind når den er er ;)
Avatar billede pwinther Nybegynder
16. november 2014 - 22:29 #4
Det ville virkelig være fantastisk! :-)
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 22:44 #5
Ja men jeg kan sku ikke helt knække den, har faktisk siddet med det hele aftenen. Jeg er os "kun" installatør, ikke programmør :) Men måske jeg finder ud af det senere eller i morgen... Skal nok gøre alt for at hjælpe dig
Avatar billede pwinther Nybegynder
17. november 2014 - 10:18 #6
Aww... det var da alt for meget! Nu bliver jeg jo helt flov :-| Mange tusind tak - du må gerne vise, hvad du har indtil nu. Måske kan jeg hitte på noget :-)
Avatar billede Roehmann Nybegynder
17. november 2014 - 18:31 #7
Det er da mere flovt jeg ikke kan fikse det ;) Regnede ikke med det var et problem nemlig! Men det virker ikke og det er en lang forklaring... Held og lykke håber der kommer en prof og fikser det :)
Avatar billede pwinther Nybegynder
17. november 2014 - 18:45 #8
Ok, det var surt. Tusind tak alligevel :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
17. november 2014 - 21:04 #9
Prøv i et Modul:
Dim CountDown As Date
Sub StartTimer()
CountDown = Now + TimeValue("00:00:01")
Application.OnTime CountDown, "Reset"
End Sub
Sub Reset()
On Error GoTo slut
Dim count As Range
Set count = [A1] ' A1 Antal sekunder til ned tælling.
count.Value = count.Value - TimeSerial(0, 0, 1) '1
If count <= 0 Then
MsgBox "Countdown complete."
Exit Sub
End If
Call StartTimer
slut:
End Sub
Sub StopTimer()
On Error Resume Next
Application.OnTime EarliestTime:=CountDown, Procedure:="Reset", Schedule:=False
End Sub

Formater celle A1 med klokkeslæt
Indtast f.eks. 00:00:30 --> StartTimer
30 sek. nedtælling til popUp
Avatar billede pwinther Nybegynder
18. november 2014 - 14:29 #10
Tak for den - den kører desværre ikke. Jeg får en fejl om, at reset ikke kan køres. Kan ikke lige se, hvad der er galt.

Jeg har fået en anden simpel version til at køre, men dog kun som tæller, kan ikke hitte ud af, hvordan jeg laver den til minutter og sekunder:

Sub Count1()
Pausetime = Cells(3, 4)
Start = Timer
Do While Timer < Start + Pausetime
DoEvents
Cells(3, 3) = Start + Pausetime - Timer
Loop

End Sub