Avatar billede epson1670 Nybegynder
03. december 2014 - 18:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Win 8.1 og lave en bootable CD med genoprettelse

Det er handler om at lave en systemreparationsdisk eller nok rettere sagt en genoprettelsesdisk, hvor man fravælger selve genoprettelsespartionen og nu kan boote op og gendanne en systemafbildning/image, der ligger på selve computeren.

Win 8.1 laver med glæde en sådan, men kun på en USB key. Gider jeg ofre min 200 kr. dyre USB nøgle på noget, jeg forhåbentlig aldrig får brug for?

Nej, det burde ligge på en CD (fylder i øvrigt under 500 mb). Imgburn virker som en oplagt kandidat til at løse problemet, da den kan lave og brænde iso'er fra mapper og gøre den bootable.

Men min USB genoprettelsesdisk har ikke bootfil med et filendelse, som den kender. Vælger jeg alligevel diverse filer med navnet boot, så bliver CD brændt, men virker ikke.

Er det virkelig umuligt at lave en bootable USB om til CD?
Kan man downloade eller selv lave en bootfil?
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2014 - 23:13 #2
Avatar billede epson1670 Nybegynder
04. december 2014 - 15:33 #3
Tak for svaret.

Løsningen er altså at downloade et windows-ISO fra Microsoft, når man er i den der OEM/retail-DVD-løse situation. Har dog ingen tom DVD, men det må jeg fat i.

Indtil videre har jeg taget en backup af min USB nøgle med genoprettelsesværktøjerne vha. Image Tool. Herefter lagt backup img-filen på en forældet XP computer, der skal arkiveres i kælderen.

Det er måske i virkeligheden også nok, da skrækscenariet jo er den utænkelige sorte skærm, som jeg aldrig har oplevet. Fra Windows kan man nemlig selv bede om at starte op i genoprettelses-mode, hvis det ikke kører godt nok og kræver et ghost/image.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
04. december 2014 - 15:56 #4
Update: USB Tool tager tilsyneladende kun en bootable kopi, som kun passer til min USB key. Går min USB i stykker, så kan jeg ikke bruge min backup til noget. Derfor er det en dårlig løsning.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
01. januar 2015 - 13:22 #5
Fik købt billige DVD'er i Aldi (5 stk 40 kr), men det hele er ikke så enkelt. Jeg har rodet rundt i begreberne Retail og OEM, som om de var ens, hvilket er forkert.

Jeg har OEM. Ergo virker min produktnøgle ikke til de links, der er postet i de linkede artikler.

Derfor skal jeg blot bruge dette direkte link, der ikke forlanger en produktnøgle:

http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=510815

Herefter brænde det i fx Nero Express, og så det virker perfekt - jeg kan gendanne/ghoste/systemafbildning mit c-drev ved at boote op på DVD'en og bede om at reparere frem for at installere Windows 8.

En længere forklaring findes i artiklen Download Windows 8.1 Retail and OEM .iso http://dellwindowsreinstallationguide.com/download-microsoft-windows-and-office/download-microsoft-windows/download-windows-8-1-retail-and-oem-iso/