Dibs-kunder kan glemme alt om erstatning efter nedbrud

Det er umuligt at kompensere for tabt omsætning hos kunderne under et tre dage langt nedbrud, beklager Dibs-chef.

Læs også:

Her er Dibs' forklaring på tre dage langt nedbrud

Vrede netkunder kræver konsekvens af Dibs-nedbrud

Sådan fandt Danmarks største netbutil løsning på Dibs-nedbrud

Dibs: Vi har løst problemet med netbetalingerne

Danske kunder hos betalingstjenesten Dibs raser over tabt omsætning efter det flere dage lange nedbrud hos Dibs.

Nedbruddet varede fra søndag til tirsdag og betød, at kun halvdelen af transaktionerne hos en lang række e-butikker gik igennem.

Men ethvert håb om erstatning for tabt omsætning kommer kunderne nok til at skyde en hvid pil efter.

Hos Dibs beklager Eric Wallin, der er administrerende direktør for firmaet, nedbruddet. 

"Vi rækker hånden frem og siger undskyld. Vi vil gøre alt, hvad der er muligt for at tilbyde vores kunder en bedre løsning i fremtiden. Hvad angår økonomisk kompensation, så er det reguleret i vores almene vilkår. Der findes en generel klausul, og den aftaler vi specifikt med hver enkelt kunde," siger Eric Wallin.

Teoretisk tab på 315 millioner
De almene vilkår hos Dibs giver dog ikke kunderne mulighed for erstatning for tabt fortjeneste, men er i stedet en kompensation for den vare, som kunden ikke har fået under nedbruddet, fortæller han.

Størrelsen af denne kompensation står i forhold til de omkostninger, som kunden har til Dibs.

"Betaler man lidt for tjenesten, er muligheden for at få kompensation også relativt lille. Betaler man meget, så er det muligt at få en lidt større kompensation," siger Eric Wallin.

Han fortæller, at Dibs' transaktioner for kunderne udgør en samlet værdi af 90 milliarder svenske kroner om året.

Derfor ville det hurtigt blive dyrt, hvis firmaet skulle erstatte værdien af tabt salg.

Et meget groft regnestykke afslører således, at Dibs under de tre dages nedbrud potentielt kan have flyttet en omsætning på 740 millioner svenske kroner for kunderne.

Og hvis halvdelen af kunderne var ramt af nedbruddet, giver det i danske penge et teoretisk tab på omkring 315 millioner danske kroner.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Hvorfor investere i et output management værktøj?
Standard ERP-systemer er ikke bygget til at fremstille individuelt tilpassede forretningsdokumenter, som opfylder dine kunders behov. Læs med og bliv klædt på til den dag, hvor din virksomhed skal vælge en løsning.