Dibs-kunder kan glemme alt om erstatning efter nedbrud

Det er umuligt at kompensere for tabt omsætning hos kunderne under et tre dage langt nedbrud, beklager Dibs-chef.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Her er Dibs' forklaring på tre dage langt nedbrud

Vrede netkunder kræver konsekvens af Dibs-nedbrud

Sådan fandt Danmarks største netbutil løsning på Dibs-nedbrud

Dibs: Vi har løst problemet med netbetalingerne

Danske kunder hos betalingstjenesten Dibs raser over tabt omsætning efter det flere dage lange nedbrud hos Dibs.

Nedbruddet varede fra søndag til tirsdag og betød, at kun halvdelen af transaktionerne hos en lang række e-butikker gik igennem.

Men ethvert håb om erstatning for tabt omsætning kommer kunderne nok til at skyde en hvid pil efter.

Hos Dibs beklager Eric Wallin, der er administrerende direktør for firmaet, nedbruddet. 

"Vi rækker hånden frem og siger undskyld. Vi vil gøre alt, hvad der er muligt for at tilbyde vores kunder en bedre løsning i fremtiden. Hvad angår økonomisk kompensation, så er det reguleret i vores almene vilkår. Der findes en generel klausul, og den aftaler vi specifikt med hver enkelt kunde," siger Eric Wallin.

Teoretisk tab på 315 millioner
De almene vilkår hos Dibs giver dog ikke kunderne mulighed for erstatning for tabt fortjeneste, men er i stedet en kompensation for den vare, som kunden ikke har fået under nedbruddet, fortæller han.

Størrelsen af denne kompensation står i forhold til de omkostninger, som kunden har til Dibs.

"Betaler man lidt for tjenesten, er muligheden for at få kompensation også relativt lille. Betaler man meget, så er det muligt at få en lidt større kompensation," siger Eric Wallin.

Han fortæller, at Dibs' transaktioner for kunderne udgør en samlet værdi af 90 milliarder svenske kroner om året.

Derfor ville det hurtigt blive dyrt, hvis firmaet skulle erstatte værdien af tabt salg.

Et meget groft regnestykke afslører således, at Dibs under de tre dages nedbrud potentielt kan have flyttet en omsætning på 740 millioner svenske kroner for kunderne.

Og hvis halvdelen af kunderne var ramt af nedbruddet, giver det i danske penge et teoretisk tab på omkring 315 millioner danske kroner.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2015 - digital innovation

Computerworld Summit giver dig internationale keynotes, diskussioner, oplæg, netværk og debat om innovation, kompleksitet og sikkerhed i it-afdelingen - sammen med 500 andre danske it-professionelle. Læs mere

SAS Radisson Blu Scandinavia - 2300 København S



Enterprise Content Management - få styr på data-junglen i din virksomhed

De fleste virksomheder genererer i stigende omfang store mængder data fra et stadig voksende antal kilder. Kom til dette How To og hør om gevinsterne ved at få styr på virksomhedens dataflow med de bedste enterprise content management-systemer. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Server/storage/virtualisering

Virksomhedernes forretningssystemer leverer data som aldrig før, og mængderne vokser i omfang. Det stiller krav til driftslaget om at kunne levere mere for samme budget, noget, det ikke er så nemt at opfylde med skyhøje priser på diske. Private og offentlige skyer giver nye muligheder og nye udfordringer. Og er der måske penge at spare ved at skifte virtualiseringsplatform? Hør om udfordringer og løsninger på Computerworlds How-To. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Vi skiftede ét stykke hardware - nu flyver fire år gammel computer som var den ny
Med tiden vil din computer føles, som var den fra det forrige århundrede. Men ved at skifte et bestemt stykke hardware, kan du sparke liv i den igen. Vi gjorde det med en Macbook Pro, og den føles nu som en helt anden computer.
CIO
Odense Kommune kunne ikke købe sig til it-løsning: Valgte i stedet at udvikle den selv
Der var ingen løsninger på markedet, og derfor valgte Odense Kommune at udvikle sin egen software-løsning. Her fortæller kommunen om erfaringerne med selv at udvikle software.
Comon
Skype-brugere raser: Hvorfor sniger Microsoft Bing og MSN med i installationen?
Når man installerer Skype, skal man være på dupperne, hvis man ikke ved samme lejlighed vil have Bing og MSN installeret. Det er langt fra alle Skype-brugere tilfredse med.
Channelworld
It-direktør tæller på knapperne: Skal jeg trække millionoverskud ud af mit firma?
Dansk hardware-forhandler har i de seneste 10 år tjent gode penge på salg af hardware. "Der er mange i branchen, der ikke synes, det er spor fancy at sælge en boks. Men der skal jo være en, der gør det."
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.