Microsoft lægger Bing bag sig som hovedprodukt: Kommer alligevel aldrig til at slå Google

Microsoft opgiver troen på, at søgemaskinen Bing nogensinde kommer til at slå Google som ren søgemaskine. Istedet skal Bing-teknologierne nu anvendes til noget andet.

Annonce:
Annonce:
Det har været en erkendelse, der har været længe undervejs, og nu er den omsider klar: Microsofts søgemaskine, Bing, kommer ikke til at kunne slå Googles søgemaskine.

Sådan lyder det nu fra Stefan Weitz, der er øverste chef for Microsofts søgemaskine-forretning.

Han erkender, at Bing ikke kommer til at kunne konkurrere med Googles søgemaskine i en frontal konkurrence.

Satser på søge-applikationer
I stedet vil Microsoft nu dreje sin søge-indsats over mod udvikling af avancerede søge-applikationer, som der måske er en anderledes lukrativ fremtid i.

Det er efterhånden en del år siden, at Microsoft blæste til kamp mod Googles dengang totale dominans på søgemarkedet.

Det skete ikke mindst, da Microsoft i 2005 lancerede sin Windows Live-satsning.

Siden skortede det ikke på de bombastiske udmeldinger som eksempelvis denne fra 2007: Microsofts mål: Vi vælter Google om to år.

Sådan er det ikke længere.

For Microsoft erkender, at der ikke længere er særlige muligheder i søgemaskinen Bing som selvstændig søgemaskine i et marked, som Google altid har og fortsat ejer som en slags de facto-standard.

Skal integreres i andre produkter
I stedet vil Microsoft fokusere på fremover at integrere de avancerede søge-teknologier, der ligger bag Bing, i Microsofts øvrige produkter.

"Det store spørgsmål er jo: Hvilken retning bevæger 'search' sig? Det er usandsynligt, at vi kommer til at vinde markedandel på det rene søgemarked, men det er muligt på markederne for 'machine learning' og lignende. Og at vi kan gøre 'search' til en større del af vores liv," sagde Stefan Weitz fornylig på en konference i Irlands hovedstad, Dublin.

Her pegede han på, at Microsoft fremtidige søgefokus handler 'mindre om Bing.com, som dog fortsat har en betydning."

"I stedet handler det om, hvordan vi kan væve teknologien ind i de ting, som brugerne allerede foretager sig," sagde han.

Det kan eksempelvis være i Office 365 og lignende.

Microsoft er da også allerede begyndt med at indbygge søgeteknologier fra Bing i forskellige produkter - eksempelvis Microsoft Azure Machine Learning, der er et avanceret analyseværktøj, som høster data fra mange kilder.

Microsoft forestiller sig, at selskabet kan vinde markedsandele på søgemarkedet med denne tilgang.

Det skyldes ikke mindst, at Microsofts produkter har massiv udbredelse verden over. Og i en tid, hvor it-teknologierne hænger mere og mere sammen og bliver mere og mere komplekse, kan et stigende antal produkttyper have gavn af indbygget søge-teknologi.

Den nuværende 'rene' Microsoft-søgemaskine, Bing, er fem år gammel.

Selv om den ikke har været i stand til at vinde markedsandele af nogen særlig betydning på søgemarkedet, er den dog fortsat blandt de største.

Der er dog fortsat meget lang vej op til Google, der for længst er blevet synonym med søgninger på nettet.

Læs også:

Ny kæmpeaftale: Derfor går Dropbox nu pludselig sammen med Microsoft

Microsoft skærer ned: Danske ansatte fyret

Microsoft på rette vej: Surface, telefoner og Office 365 buldrer derudad

Ærkerivalerne IBM og Microsoft forener sig


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Oplev Fremtidens ERP

Går du med tanker om at udskifte dit ERP-system, så giver Fremtidens ERP dig opdateret viden og inspiration til hvad den fremtidssikrede ERP-løsning anno 2016 bør indeholde. Unit4 inviterer til seminar torsdag den 26. maj i København, hvor vi skal se på hvad cloud, big data og machine learning kan tilbyde servicevirksomheder. Du vil derudover også få tips til hvordan du finder den rigtige løsning for netop din virksomhed og hvilke faldgruber du bør undgå. Læs mere

Comwell Conference Center Copenhagen (AC Hotel Bella Sky) - 2300 København S



Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service