Artikel top billede

(Foto: Robert Hendel)

Her er Apples store problem - og det er ikke faldet i iPhone-salget

ComputerViews: Er Apple ved at miste det helt særlige fokus, der gennem årene har gjort virksomheden helt unik?

ComputerViews: I øjeblikket får investorerne på Wall Street rynker i panden ved udsigten til, at Apple for første gang siden introduktionen af iPhonen i 2007 vil opleve et faldende iPhone-salg. 

Men det faldende iPhone-salg er ikke Apples store problem. For iPhonen sælger fortsat fantastisk, og det vil den formodentlig fortsætte med at gøre i mange år fremover.

Det, der for alvor bør gøre børshandlerne på Wall Street nervøse, er et problem af mere ukonkret karakter.

Apple mangler fokus

Det er noget, som er sværere at måle, og måske derfor kan det også være sværere at forstå for en investor, der sidder foran sin Bloomberg-terminal på Wall Street.

Problemet er Apples tilsyneladende stigende mangel på fokus.

Det kan være et tegn på, at virksomheden er ved at bevæge sig væk fra den helt særlige dna, der tidligere har gjort Apple helt unik. 

Lad os give et eksempel på dette særlige fokus, der historisk har kendetegnet Apple: Vi behøver nemlig blot at tænke tilbage på Steve Jobs tilbagekomst som administrerende direktør for Apple i 1997.

Hans første handling var at skrotte 70 procent af Apples produktportefølje - heriblandt den højt profilerede og i visse miljøer også moderat-populære PDA, Newton. 

Filosofien bag denne beslutning var åbenlys: Du kan ikke udvikle fantastiske produkter, hvis du spreder smøret for tyndt. I stedet skal du udvælge få produkter og bruge dine ressourcer på at gøre dem perfekte. 

Det er mindre end tre år siden, at Apple selv opsummerede denne særlige filosofi i en video, hvor man næsten kunne få den tanke, at Apple i Steve Jobs fravær forsøgte at råbe sig selv op.

I videoen der nærmest havde karakter af et manifest lød det: 

"If everyone is busy making everything, how can anyone perfect anything?"  


Ofte vil vi afskrive den slags højstemte proklamationer som varm luft.

Men i Apples tilfælde er der næppe nogen tvivl om, at videoen relativt præcist beskriver den ånd, der gennem mange år har gennemsyret Infinite Loop i Cupertino. 

Fjerner Apple sig fra idealerne? 

Ikke desto mindre får man som iagtager af Apple i dag indtryk af, at virksomheden har påbegyndt en langsom bevægelse væk fra disse idealer.   

For i dag virker det unægteligt som om, at Apple forsøger at "bygge alt" .

I dag tæller Apples produktportefølje eksempelvis en tv-boks, en musikstreamingtjenester, en enorm kæde af detailbutikker, et væld af apps, cloud-tjenester, en betalingsløsning, adskillige styresystemer, et ur og iPads, iPods, Macs og iPhones i stort set alle tænkelige størrelser. 

Læg dertil, at Apple angiveligt har mere end tusind medarbejdere til at arbejde på at udvikle en bil og at Apple ifølge en artikel i Financial Times også arbejder på at udvikle et virtual reality-headset. 

Sådan ruller Apple

Det er dog ikke kun, når vi ser, hvilke produktkategorier Apple kaster sig ind i, at vi ser en begyndende mangel på fokus.

Vi ser det også på mikroplan - det vil sige i de enkelte produkter. 

I 2010 skrev den anerkendte Apple-blogger John Gruber artiklen "This is how Apple rolls" i Computerworlds amerikanske søstermagasin, Macworld.

Her opsummerede han Apples tilgang til at udvikle produkter. 

Filosofien bag er groft sagt, at et Apple-produkt fra fødslen hellere skal have få fremragende funktioner end en masse middelmådige.

Herefter udruller Apple langsomt flere funktioner efterhånden som produktet bliver mere modent.

Den første iPhone er det måske bedste eksempel på denne metode.

Her tillod softwaren ikke copy/paste eller multitasking, og telefonen var hverken udstyret med 3G, GPS og der fandtes ej heller en App Store.

De funktioner som telefonen var udstyret med fra havde til gengæld magiens skær.

Apple Watch mangler strejfet af magi

Med virksomhedens seneste helt nye produkt, Apple Watch, ser det ikke ud til, at Apple har fulgt opskriften i samme grad.

Apples ur er ikke et dårligt produkt. Her på Computerworld gav vi det eksempelvis fire ud af seks stjerner i vores anmeldelse.

Men det er nok de færreste, der vil hævde, at den har samme magiske aura som iPoden, iPhonen eller iPaden havde fra fødslen, og samtidig ser det ikke ud til, at Apple med Apple Watch har kendt begrænsningens kunst.

Eksempelvis har Apple insisteret på, at uret - i modsætning til iPhonen - fra første dag skulle have en App Store, selv om urets moderate processorkraft og begrænsede API kun tillader apps af tvivlsom kvalitet.

Selv for Apple er ressourcene knappe

Nogen vil hævde, at det er helt naturligt og uproblematisk, at Apple som et af verdens største, mest værdifulde og mest profitable virksomheder kaster sig ud i mange projekter.

De har ret.

Apple står i dag i en helt anden situation, end da Steve Jobs i sin tid valgte at udradere store dele af produktporteføljen.

Men hvert eneste af Apples nye projekter kræver store mængder af ressourcer og enorme mængder af talent.

Økonomiske ressourcer har Apple i rigelige mængder af, mens talent til gengæld er en knap ressource hos ikke alene Apple, men i hele Silicon Valley. 

Under udviklingen af Apple Watch beskrev en kilde i Apple i Wall Street Journal ur-projektet som "et sort hul," der i perioder sugede store ressourcer til sig fra resten af organisationen.

Den slags historier tydeliggør, hvorfor det er nødvendigt med et klart fokus.

For uden et klart fokus risikerer værdifulde ressourcer at forsvinde ned i endnu i flere "sorte huller," og det vel i sidste ende kunne mærkes på de produkter, der sendes på gaden. 

Software-fejl skaber utilfredshed

Derfor er det også værd at hæfte sig ved, at vi allerede i dag ser ud til at kunne se en spirende utilfreds med Apples software-produkter. 

Senest udtrykt af den nærmest legendariske gadget-anmelder Walt Mossberg, der i en klumme på techmediet The Verge skriver:

"I de seneste år har jeg bemærket en stødt faldende standard i både kvaliteten og pålideligheden i Apples apps (...) det er nærmest som om, at tech-giganten har fjernet øjnene fra bolden, når det kommer til at bygge sine kerne-software-produkter og i stedet har været fokuseret på at jagte nye drømme som smart-ure og biler. "

Denne form for kritisk bør gøre investorer såvel som topledelsen i Apple betænkelige.

Ikke mindst fordi Apples administrerende direktør Tim Cook ved flere lejligheder har sagt, at det er Apples "'nordstjerne' at lave markedets bedste produkter.

For det er de unikke produkter 'der bare virker', som sikrer, at Apple kan bevare sin relevans i de kommende år, og det er i sidste ende det, der sikrer, at Apple kan retfærdiggøre at tage "premium-priser" og høste marginer, der er betydeligt højere end resten af branchen. 

Læs også: 
Lær af verdens mest succesrige virksomheder: Succes afhænger af din evne til at tænke som en designer  

Avis afslører Apple-hemmelighed: Sådan lever Steve Jobs' DNA videre