Den amerikanske storbank Citigroup råder flere af sine kunder til at sørge for at beskytte deres identiet, efter en datapakke med kreditinformationer på 3,9 millioner kunder er forsvundet.
Datapakken indeholder kundenavne, sygesikrings-numre og en oversigt over hver enkelt kundes betalinger.
Den var lagret på fysiske bånd, som forsvandt under transporten fra banken til et kreditinstitut med United Parcel Service (UPS).
Citigroup er nu ved at maile til samtlige berørte kunder, hvor banken kommer med forskellige gode råd til at undgå identitets-tyveri.
Et af rådene er, at man ikke sender følsomme oplysninger, der ikke er krypterede. Det råd følger banken nu også selv.
Den har nemlig bestemt, at den fra næste måned ikke længere vil sende data i fysisk form, men i stedet i krypteret elektronisk form.
UPS forstår ikke, hvordan pakken kunne forsvinde. Selskabet erklærer, at det dagligt leverer 14,1 millioner pakker, og at den teknologi, som selskabet anvender, gør det "meget usædvanligt", at en pakke simpelthen bliver væk.