Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2016 - 23:07 Der er 3 kommentarer

Nogle som kender en god mikrofon?

Hej
Jeg har brug for en mikrofon til mit Nikon D90 kamera. Jeg har set at man kan få en mikrofon som sidder på toppen af kameraet, hvor der går et lyd-stik ind i kameraet, og jeg tænker at det er sådan en jeg skal have.

Jeg har søgt mange steder på nettet, og jeg kan ikke vælge hvilken en jeg skal have.

Nogle som har nogle forslag? - jeg tænker en mikrofon i prisklassen 1000-1500 kr. Det er meget vigtigt for mig at der er en rigtig godt lyd.
Avatar billede chalde Seniormester
19. juni 2016 - 09:35 #1
Nikon d90 har ikke input til mikrofon desværre (har selv et d90). Der er nogle sider som eks: http://www.digitaltoyshop.co.uk/Nikon_ME-1_external_microphone_Nikon_D90_t1529_6735 som antager at der er mikrofon-input, men det er en fejl.
Du skal derfor optage lyden separat og derefter redigere lyd og video sammen bagefter.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. juni 2016 - 14:40 #2
Jeg bruger selv en Røde shotgun og en Beachtek boks til mit Canon, men der er lydindgang.

Som Chalde skriver så du ud i noget ekstern optager og så klippe det sammen (du kan f.eks. klappe lige i starten så du kan se hvor lyden slår ud når du klipper det sammen).

Denne guide er god og peger på flere eksterne optagere: http://www.bhphotovideo.com/explora/video/tips-and-solutions/how-use-portable-audio-recorder-video-shoot

Mht. mikrofon så Røde har en videomic til rimelige penge: http://www.rode.com/microphones/videomic

...men det kommer an på hvad du vil optage? For er det tale så skal du over i en lapel mic og trådløst (bruger jeg til interview), men så er vi ovre i 4-5.000 for mikrofon alene.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2016 - 22:36 #3
Super! I skal have mange tak for hjælpen.