Avatar billede aleq Juniormester
11. juli 2016 - 23:02 Der er 1 løsning

"black levels" på VGA kabel er bedre end på HDMI (laptop med Nvidia Optimus)

Hej

Min laptop er Acer Aspire V3-571G der har 2 grafikkort: Intel og Nvidia. Dvs. så vidt jeg ved, kører jeg på Nvidia Optimus teknologien. Jeg har tilsluttet en skærm til den bærbare: Dell S2715H

Når jeg tilslutter skærmen med HDMI kabel, er det udmærket kvalitet men problemet er, at de sorte farver er mere mørke-grå end sorte. Når jeg tilslutter med VGA kabel er sorte farver meget mere sorte (men jeg går ud fra, at kvaliteten bliver ringere end med HDMI).

Jeg læste på nettet, at det er et almindeligt (black levels) problem for HDMI brugerne, og det kan afhjælpes ved at sætte en custom resolution (opløsning) under Nvidia Control Panel og vist nok sætte RGB til "full" (hvis jeg husker det rigtigt).

Problemet er, at der ikke ér disse indstillinger i mit Nvidia kontrol panel - og det læste jeg at det er meget normalt for netop Nvidia Optimus setup. Jeg ser kun kategorien "3D Settings" i mit panel (med 3 under-menuer) - så jeg kan ikke definere nogen custom opløsning der.

Jeg har prøvet at rode lidt rundt med Intel Graphic Settings men kunne ikke finde noget tilsvarende.

Jeg er ved at kigge på det her for at se om jeg kan finde en løsning:
https://pcmonitors.info/articles/correcting-hdmi-colour-on-nvidia-and-amd-gpus/
og jeg har allerede kigget på denne tråd og installeret den fil de linker til (dog uden held):
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/2p3xs7/nvidia_users_using_hdmi_output_youre_most_likely/

Kan det lade sig gøre for mig at tvinge de sorte farver til at være sorte på HDMI kabel også - og hvordan?

På forhånd tak
Avatar billede aleq Juniormester
19. juli 2016 - 22:43 #1
Fandt selv en løsning.

RMB på Desktop
Intel Control Panel (Graphic Properties)
Display > Color > Advanced > xvYCC (Enable)

;)