Avatar billede Youman Novice
24. november 2023 - 17:47 Der er 33 kommentarer

Mystisk sort skærm

Alt er fint, når jeg arbejder, men ca. 45 sekunder efter stilstand går all mine 3 skærme i sort....MEN når jeg blot banker let på skrivebordet eller rør musen ...er alle 3 skærme klar igen til at fortsætte. Sleep og slumre er på ALDRIG og jeg har prøvet "shift+Ctrl+window tap og B for at resette grafikkorets cache..
alle ledninger er sidder korrekt og maskinen virker perfekt  bortset fra a den altså går i sort og et enkelt let bank på skrivebordet bringer skærmene i live igen  Hvad er galt ?????
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. november 2023 - 19:10 #1
Hvor længe har det været sådan?
Avatar billede Youman Novice
24. november 2023 - 19:33 #2
ganske få dage..... tænker det måske er et "slags"Black Friday window hack "  ellers ved jeg ikke hvad årsagen er og uanset om jeg fjerner de 2 sideskærme, så går hovedskærmen i sort som beskrevet.. og et let  slag på min fysiske træ skrivebord bringer lyset tilbage og alt er OK
Avatar billede Youman Novice
24. november 2023 - 19:36 #3
Kan tilføje at jeg har grafik kort Nividia 4090 og  window 10 og  maskinen har virket perfekt  hele året.... og jeg har ikke  bevidst indstalleret et  "sort skærm  app"  eller andet tænkeligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2023 - 19:42 #4
Står computeren på en internet side eller er det ligegyldigt hvad der er på skærmen?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2023 - 19:43 #5
Er grafik driver opdateret eller har blevet opdateret?
Kan det være sket efter en Windows update?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2023 - 19:44 #6
Hvis stationær prøv at sætte til høj ydelse og se om den så holder skærme åbne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. november 2023 - 20:46 #7
Når du skriver, at der igen kommer billede på når du banker let i bordet, kan det give en mastanke om, at der er noget der ikke sidder spændt ordentlig fast eller er gået løs inde i computeren..
Avatar billede valby Ekspert
24. november 2023 - 21:38 #8
Løs forbindelse, det var også min første tanke. Hvorfor skulle der ellers ske noget, når der bankes i bordet.
Avatar billede nopsen Ekspert
24. november 2023 - 21:53 #9
hvis det altid sker efter 45 sek er det næppe en løs forbindelse, lyder mere som om en screensaver er blevet aktiveret siden bevægelse med musen aktiverer skærmene. når der bankes i bordet er det musen der bliver påvirket.
Avatar billede Youman Novice
24. november 2023 - 22:19 #10
først UNDSKYLD at jeg skrev om sagen 2 gange.  kan det muligvis være musens batterier der er  næsten opbrugte...kan dette være årsag ?
Er grafik driver opdateret eller har blevet opdateret? Nvidia 4090 er opdateret med sidste driver
Kan det være sket efter en Windows update? Ja, det er sket efter sidste window update.
Det er helt ligegyldigt hvad der er på skærmen... 30-45 sec skærmene går i sort og genopvækkes ved let slag i træskrivebordet eller berøring af mus....
Avatar billede Youman Novice
24. november 2023 - 22:27 #11
i Ydelser ser alt rigtigt ud- enhedsydelse og tilstand er alle grønne med flueben

Jeg prøver nu at lave en FRISK start
Avatar billede nopsen Ekspert
24. november 2023 - 22:37 #12
har intet med batterier i musen at gøre, tjek som jeg skrev om en screensaver er blevet aktiveret
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. november 2023 - 23:00 #13
Jeg tror egentlig ikke at mistanken om en screensaver er skudt helt ved siden af!
Det er i hvert fald et godt bud.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2023 - 23:38 #14
Som nopsen skriver så er det en god ide at tjekke om der nu er en pause skærm der kan være aktiveret.

Windows opdateringer kan fjernes igen. Men der er ikke nogen garanti for at det løser problemet.
Har du systemgendamnelse kørende kan du prøve at rulle tilbage til der hvor det virkede rigtigt hvis du ikke har en pause skærm aktivt.
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 09:06 #15
det er rigtigt at jeg har PCens normale screensaver sat på billed, men hvis PCens screensaver kan lukkes helt..så kan dette måske være årsagen da jeg også har Stream (extern) screensaver installeret, som kan styre alle 3 skærme.
Den externe Stream  saver starter ikke op ved window start (fraklikket) men selvom selve PCen screensaver kører alene opstår problemet.... og  før sidst window opdatering havde jeg ingen problemer..
Har nu sat Pcens  screensaver til Dækkende farver og genstarter og chekker..
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 09:55 #16
efter genstart  med pc screensaver på Dækkende farver skiftede jeg til Pcens slideshow (den externe app. Steam wall paper  deactiveret) og alligevel går skærmen i sort.... og i fald at det skulle være  en konflikt mellem den externe dvs den  installerede Steam wall paper og PCens  screensaver, så har begge virket uden sort skærm problem i flere år.
Hvis window  PC screensavers  gav option for at vælge forskllige mapper, ved flere skærme, så var der ingen grund til at anvende Steam wall paper, som netop giver denne mulighed bl. a.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2023 - 10:13 #17
I Windows kan man sætte pauseskærmen til at være deaktiveret.
Hvis pauseskærm (uanset om det er den ene eller den anden) er skyld i at du oplever det du gør, som er irriterende så fjern dem alle og se om problemet er væk.
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 13:19 #18
Hi Ekspert.... ang . PCens pauseskærm..hvordan sættes den til deaktivering.
Du mener vel ikke blot dækkende farve..??  eller er dette muligt via jobliste eller anden  vej ind. !!!!!
Avatar billede Mikael Ekspert
25. november 2023 - 13:33 #19
#18
På min Win 10 (bærbar) skriver jeg bare: pauseskærm ( i søgefeltet)
Så kommer muligheden: "Slå pauseskærm til / fra"
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2023 - 14:39 #20
Win 10 pro:
Indstillinger- personlig tilpasning-låseskærm.
Når du når hertil skal du helt ned i bunden og her kan du vælge indstillinger for pause skærmen https://ibb.co/x8vM0PH
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 14:50 #21
Har gjort som du skrev, sat PC en på pauseskærm  til ingen, men selv efter genstart er den aktiv på alle 3 skærme.
Klikvinduet giver mig mulighed for at vælge app Steam wall paper engine og vælger jeg den starter steam wall paper engine på all e 3 skærme
Maskinen er sat til høj ydeevne.....generelt, sleep, dvale og slumre sat til : aldrig også hybrid slumring hvad end dette er !!! sluk harddisk er sat til 2500 minutter.
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 15:03 #22
Uanset om  jeg vælger INGEN eller TOM fra rullevinduet og genstarter så virker PCs  pauseindstillinger, intet  stopper eller er tomt..alle 3 skærme viser den valgte mappe indhold...... mindre end 1 minut senere er alle 3 skærme sorte..... og ved  muse bevægelse er alle 3 i live igen..
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2023 - 16:16 #23
Husker du at trykke "anvend" og herefter ok når du har valgt?
Du skriver genstart, men vælger du luk pc ned og herefter starter pc op igen, så har du ikke genstartet.
Man skal vælge genstart i start menu for at genstarte helt fra bunden af.
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 18:04 #24
Jeg har valgt TOM, trykket ANVENDT og OK. og genstartet med Genstart i start menuen.. stadig 3 sorte skærme efter 45 sekunder og live efter  let slag på træskrivebordet eller muse flyt....
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 18:10 #25
I fald  nogen af jer bor på Fyn, har tid og gerne vil hjælpe, så er man velkommen til at komme forbi på Hesbjergvej 10, 5491 Blommenslyst og se dette  BLACK Mysterious fænomen.
ring lige 65968020 så jeg ved om I kommer... Jean Youman
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2023 - 18:51 #26
Kommer ikke fra Fyn.
Har du set hvad der starter op med Windows i jobliste under start programmer. Måske du skulle deaktivere noget her for at teste?
Anden ting er opgavestyring. Se her om der er en tjeneste der er sat til at gøre det du beskriver? Du kan vælge at deaktivere i stedet for at slette. Du kan altid aktivere igen.
Og så var der lige det med den opdatering der ødelagde det for dig. Har du systemgendannelse kørende på pc? Det er der ikke givet svar på.
Avatar billede Youman Novice
25. november 2023 - 19:33 #27
Jeg ventede med systemgendannelse da jeg  ikke er så sikker i alt det der system operative øvelser...
i Joblisten  under start er der 11 aktive... hvis jeg deaktiverer et ad gangen uanset hvilket, kan gået så gå gruelig galt..???
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2023 - 19:46 #28
Nej det gør du ikke.
Jeg har  kun Bitdefender Free som er mit antivirus aktivt derinde. Resten er enten afinstalleret eller deaktiveret
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2023 - 19:52 #29
Lige en sidste. Der er nogle kommandoer man kan køre for at tjekke din installation for fejl som kan have opstået efter en opdatering. Det kunne man prøve at køre.

1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende  5 kommandoer ind på en gang, og tryk enter.

DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Højreklik i Powershell vinduet. Scanning med de nævnte kommandoer bør blive kørt efter hinanden. Når den når til sfc /scannow skal man lige trykke på enter.

4. Genstart din PC og se om problemet stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid :-)
Avatar billede Youman Novice
26. november 2023 - 14:55 #30
sø kører DISM og er nu ved den langsomme del verification.
Jeg har Norton  installeret og kan til enhver tid køre scan... men antager at disse kommandoers arbejde er noget andet, større og dybtgående  så Verification kører..er nu på 41%....selv mens sort skærm stadig kommer....
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2023 - 14:58 #31
Værktøjer er udelukkende til Windows
Avatar billede Youman Novice
26. november 2023 - 17:55 #32
Så er command kørt..her e den korte udgave: Den lange er 17.812 sider i word:
Microsoft Windows [Version 10.0.19045.3693]
(c) Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\WINDOWS\system32>DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.19041.3636

Image Version: 10.0.19045.3693

[==========================100.0%==========================] No component store corruption detected.
The operation completed successfully.

C:\WINDOWS\system32>DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.19041.3636

Image Version: 10.0.19045.3693

No component store corruption detected.
The operation completed successfully.

C:\WINDOWS\system32>DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.19041.3636

Image Version: 10.0.19045.3693

[==========================100.0%==========================] The restore operation completed successfully.
The operation completed successfully.

C:\WINDOWS\system32>DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.19041.3636

Image Version: 10.0.19045.3693

[=====                      10.0%                          ]
[==========================100.0%==========================]
The operation completed successfully.

C:\WINDOWS\system32>sfc /scannow

Beginning system scan.  This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

C:\WINDOWS\system32>
Jeg har kigget på den lange CBS.log  men hverken fejl eller andet indikerende hvad der forårsager  "sort skærm" kan ses af mig. Alle linjer med  FLAG er ligeledes umulige at udlede nogen årsag fra. ser at ovenstående log oplyser at : Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them......men selv nu efter genstart kommer der SORT skærm. !!!
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2023 - 18:03 #33
Din Windows ser ud til at være ok. Det var ikke der problemet lå.
Der må så være en indstilling eller noget software der til stadighed styrer dine skærme.
Kan ikke gennemskue mere hvad jeg skal foreslå yderligere end den system gendannelse jeg foreslog tidligere.
Jeg hopper af her.