Avatar billede BlåAbe Juniormester
28. februar 2024 - 18:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

27 eller 32 tommer for 1440p?

Hej! jeg vil gerne ud og købe en 1440p for at opgradere mit setup lidt, (sidder med en 1080p lige nu) men jeg kan ikke finde ud af hvilken er bedst?

har læst online at nogle siger det ser lidt "slørret" ud på en 32 tommer da den er støre?

tak på forhånd for hjælpen
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2024 - 18:48 #1
Jeg synes at reglen er, at alt under 40" (på tv) er bedre på full-hd, som du har nu.
På pc har jeg kun 24", men også fint på full-hd.
Det vigtige er nok, at du sætter pc-opløsning til præcist det, som skærmen er bygget til - og hvis du er brillebruger, så tjek lige briller hos optikeren, de skal måske justeres ±½ inden du køber/justerer skærm.
Avatar billede BlåAbe Juniormester
28. februar 2024 - 20:07 #2
forstår ikke helt det her svar...? spørgsmålet angik om der er nogle forskel på 27-32 tommer på en skærm, og om der ellers er noget andet jeg skal vide omkring det.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
29. februar 2024 - 09:20 #3
Claes57 kommer faktisk med nogle gode råd, men i sidste ende er det DINE øjne som afgør om billedet er godt. En større skærm med samme antal pixels er som regel lig større pixels, eller større mellemrum mellem pixels. Det er jo også muligt med scallering af GUI = tilpasning til dine øjne selvom pixels er det samme. Det er nok nemmest at sige hvad der er godt, ved selv at se på begge skrærme samtidigt med det samme indhold. Men som Claes57 skriver, så anbefales der at køre monitor i "Native" opløsning, da andet kan skabe et uskarpt billede.

Det sagt, så er 1440p pænt mange pixels, så det er ikke altid man lægger mærke til det. I dag er der mange forskellige produkter og type af skærme. IPS og OLED
Jeg kører selv en 27" 1440p IPS skærm med 165Hz, G-Sync og 1ms opdatering (aka en Gamer-Skærm til min Gamer-PC)... og er ret godt tilfreds. Det skal "Systemet" også lige kunne håndtere, så en opgradering af grafikkortet kunne også være på tale - specielt hvis du også tænkter på at kører den gamle skræm ved siden af samtidigt.

Sidder du meget tæt på skærmen (ikke som et tv) så kunne du også tænke på at skærmen kunne være "Curved". Det skulle godt for meget store skærme - evnt. for Ultra-widescreen. Derved er afstanden til midten og kanterne den sammen = ens øjne skulle konstant skifte fokus-afstand.
Avatar billede BlåAbe Juniormester
29. februar 2024 - 09:39 #4
Tak for forklaringen Henrik! jeg var bare forivret på claes57. Men jeg kan godt forstå hvad han har ment i det nu!

Jeg sidder med en RTX 3070, så den burde kunne klare 2 skærme uden noget problem! hvilken skærm er det at du selv bruger? da jeg tænker at en 27" ville være bedst for mig!

igen tak for forklaringen på det :D
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
01. marts 2024 - 09:07 #5
Asus ROG PG279