Avatar billede jernrosen3 Forsker
18. juli 2016 - 09:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Pokemon GO - hvad hvis de er på min ejendom ?

Jeg sidder og læser nyheder - ser at politiet og andre - er bekymrede over ulovlig indtrængning på privat grund p.g.a. Pokemon GO!

Hvis nu jeg har en Pokemon vandrende rundt på min grund - og jeg spotter en indtrænger - må jeg så slippe min 45 kg totalt vanvittige hund løs på ham/hende ?

Må jeg sætte et advarselsskilt op om ulovlig pokemon-jagt på min grund vil blive retsforfulgt ? Vil politiet tage min anmeldelse alvorligt ?

Hvis jeg ser en gående med pokemon-mobilen foran ansigtet - er det så det samme som med mobil-tale i biler ? De er jo ikke opmærksomme på trafikken omkring dem - til fare for sig selv og andre ? Hvad ville en evt. bøde være ?

Jeg synes det er totalt vanvittigt at sende en augmented reality løs på den måde ! - Hvor går grænsen for firmaernes idioti ?

Bekymrede hilsner
Jens
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juli 2016 - 09:20 #1
Du bekymrer dig for meget ;-) Det er ikke ulovligt at snakke telefon når man er gående. Ellers gælder samme regler som hvis man IKKE jagtede pokemonner. Dvs hvis der kommer nogen ind på din grund har du ret til at smide dem ud, man må ikke skade nogen da det så er selvtægt.

Ellers tror jeg bare du skal vente, så forsvinder problemet nok af sig selv. Det er bare en dille.
18. juli 2016 - 09:24 #2
Hvad ville du selv vælge:
1. At slippe din vanvittige hund løs på en 15 årig
2. Eller give vedkommende en venlig advarsel

Energien du bruger på det er nok ens.

Jeg syntes du skulle stille et humoristisk skilt op med en advarsel :-)

Mht. til pokemonjagt og mobilsnak, så kan man vist ikke gøre noget. Det er sammenlignligt med at man spiller og hører musik i forvejen. Der er folk også ofte langt væk.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. juli 2016 - 09:30 #3
Hej Jens
Hvad hvis ornitologer spotter en sjælden ørn og følger den ind på din grund, ville du så reagere ligeledes? De er også uopmærksomme på deres omgivelser i deres forfølgen. Ligesom mange andre hobbies som foregår i det fri.
Medierne har kørt hetz mod spillet af en årsag jeg har svært ved at se, vi taler om et spil der rent faktisk får asociale og tykke mennesker ud på gaderne og socialisere.
Når det så er sagt vil jeg faktisk tro du kan bede folk pænt om at gå ud fra din grund uden brug af kamphumde osv.
18. juli 2016 - 12:10 #4
HEJ,

Om nogen kommer ind på din grund UDEN diin tilladelse, er det ulovlig indtrlngen.  Her er loven klar og tydelig.  Men du har ikke lov til at angribe den (eller de) person(er). som kommer ind på din grund.  Trænger personen(-erne) sig ind i dit hus er det indbrud (loven afgør så indbrudsgraden).

Her har du som ejer lov til at bede dem forsvinde fra din grund. Husk at sige i Kongens og Lovens navn. Det må du gøre 3 gange. Flytter de sig ikke er der tale om ulovligt ophold på privat grund og du har nu lov til at bruge blide magtmidler (hvad det så end er) for at få dem til at flytte sig. Det absolut bedste er at ringe til strømerne (vel vidende at de ikke altid gider komme over en sådan detalje), Ring, så kan du dokumdentere at du har forsægt med "blide" midler.  Ellers stil dig i vejen foran dem, gør dig stor og se bister og meget SUR ud. Og på dem måde følge dem ud af din have (grund).

Begynder DE at lægge hånd på dig (som loven siger), har du ret til at SOM FORSVAR at slå tilbage. Slår du først er det SELVTÆGT. og det kan blive meget dyrt i en afgift til statskassen. (= bøde).

Men inden du evt. gør dette så brug den venlige metode. Bed dem venligt men bestemt om at flytte sig..  som skrevet andetsteds.

HUND-.-  glem ALT om den løsning, da vil din afgift til statskassen blive meget, mget større ....  (Husk det er kun politiet som må bruge hunde til angreb !)

Kristian
Avatar billede jernrosen3 Forsker
18. juli 2016 - 17:06 #5
Ok *S*

Lad os prøve at glemme spørgsmålene om hund og selvtægt.

Jeg har tidligere idag set 3 drenge stå midt på vejen i et farligt sving - de var i meget tæt samtale om hvad og hvordan de skulle fange deres pokemon. Først da der blev råbt til dem at de skulle flytte sig blev de opmærksomme på "virkelighedens farer".

Det er mest "virkelighedens farer" der får mig til at fare i flint i forbindelse med Pokemon GO - hvem har et evt ansvar i denne vanvittige virtuelle verdens jagt på ikke-eksisterende ting/dyr?
Personen selv ? ( de 3 drenge var tydeligt under 15 år )
Forældrene ? ( de kan jo ikke overvåge deres børn 24/7/365 )
Firmaet, der har udgivet spillet ? ( de overtræder privat grund og tager ikke hensyn til færdselsregler og trafik )
18. juli 2016 - 17:31 #6
#5 Det er da soleklart at det er forældrene som skal hjælpe dem med at forstå virkelighedens farer ligesom i alle andre henseender. Ligesom man lærer dem at se til højre og til venstre før de skal over vejen, og ligesom man lærer dem hvad der er dit og mit(vores ejendom). Dette kræver jo ikke overvågning 24/7/365. Det kræver blot et barn med respekt for sine forældre. Hvis barnet ikke har respekt for sine forældre er der noget helt andet galt.

I øvrigt så vil der kun komme flere af den slags spil, og de har formentligt været der længe allerede. De er en kærkommen chance til at lære vores børn at færdes forsvarligt i trafikken og hvad der er dit og mit. Derudover formår de også at få både børn og voksne ud og bevæge sig. Det er der få ting der gør i denne verden, så jeg syntes man skal omfavne successer som det her - og give verden tid til at tilpasse sig til de udfordringer de giver.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
18. juli 2016 - 19:42 #7
-> Maya

Selvfølgelig er det forældrenes ansvar - øhhhh ??? - eller er det ???

Jeg vil nødigt lyde som en lyseslukker overfor det nye og de nye udfordringer; men jeg vil hade den virtuelle verdens opfindere/firmaer senere, hvis der bliver slået mennesker/børn ihjel p.gr.a. den nye virtuelle verdens vidunderligheder eller muligheder.

Hvis vi - hurtigst muligt - kan få fastslået, hvor grænserne går for hvem, hvad og hvornår det er tilladt/forbudt at leve en sammensmeltning af virtuel og "virkelig" verden; desto bedre.

Jeg synes ikke at det er optimalt at børn og unge flygter ind i en ikke-eksisterende verden

- de skulle hellere lære at begå sig i den "virkelige" verden

- med naturen i øjnene - i stedet for pokemon for øjnene

- at løbe og føle sig fri - i stedet for at løbe med ørerne fulde af musik

- at forholde sig til andre i verden - i stedet for at verden skal forholde sig til "nye udfordringer".

Til din kommentar om: "så jeg syntes man skal omfavne successer som det her - og give verden tid til at tilpasse sig til de udfordringer de giver. "

Skal der lig på bordet for at ændre din mening ?
Hvor mange skal dø i trafikken før du tænker anderledes ?
Hvor og hvornår sker det første pokemon-trafik-drab ?
Er det forældrenes ansvar?
Eller er det firmaets?

Jeg er stadigvæk bekymret.

Jens
18. juli 2016 - 20:08 #8
Giv nu samfundet til at tilrette sig, og hav så tiltro til den danske befolkning. Vi slår ikke børn ihjel når de går ind på vores grund. Det nægter jeg at tro vi kan finde på - og bare tanken om at slippe en hund fri er syg. Typer der gør det, gør også samfundet ondt, når der ikke bliver jagtet pokemoner.

Og hav tiltro til at forældre og samfund pt. arbejder med at lære deres børn de her ting. I det her tilfælde er der jo også forældre som bevæger sig ud i at jagte pokemoner. Jeg har faktisk hørt om flere forældre der gik på pokemonjagt med deres børn. Tror du virkelig de ville anbefale deres børn at gå ind på en fremmeds grund - eller jagte pokemoner ude på vejen.

Endelig er jeg også ret sikker på at et firma som Nintendo tager ansvar i denne retning - hvis det bliver nødvendigt. Pt. er tingene bare gået meget stærkt. De skal også have tid til at justere app'en efter brugernes ønsker.

App'en udstiller altså bare, hvis vi har et sygt samfund, men det mener jeg ikke vi har.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. juli 2016 - 21:07 #9
"- de skulle hellere lære at begå sig i den "virkelige" verden

- med naturen i øjnene - i stedet for pokemon for øjnene "

Men sandheden indtil har været at de blot har begået sig indenfor, så ser jeg det da som en klar forbedring at det nu rent faktisk ER ude i det virkelige liv.
Desuden er Pokemon GO også en god måde at opdage mere af sin by pga de såkaldte Poke-stops som er landemærker i byen, måske kunne du selv lære at se lidt mere af virkeligheden ved at prøve spillet....
18. juli 2016 - 23:30 #10
Hej,

til Jernrosen  # 7

Jeg tror ikke at det skitserede problem er at de dimensioner, som det blev lagt op til i det første indlæg.  Dine "indtrængere" virker som om det er unger (der ikke tænker særligt rationelt) i alderen 10-14 år, og der kan det ofte være nok at råbe til dem at de er opå privar grund med en lidt sur stemme (uden at være det).  Og at de befinder sig på en en offentlig vej  (midt på den) viser jo lidt om deres bevidsthedniveau.  Det med politi og vold skal vi lægge i en mølpose og  sige til underne a de skal være mere opmærksomme på hvor de er. Altså at vi skal være bevidsthedformidlere og ikke lege politi (med eller uden hunde!). Forklar "dine" unger at du gerne vil have din have i fred og at de skal passe på hvor de søger deres POKEMON GO .  Ikke midt på en offentlig traffikeret vej og slet ikke i din have eller på din (eller andres private) grund. Jeg er sikker på at det vil de respektere.

K
Avatar billede jernrosen3 Forsker
25. juli 2016 - 13:04 #11
Lukker spørgsmålet, da jeg føler at jeg er kommet på et sidespor med mine tanker; men jeg vil have øjnene åbne for nyheder om pokemon-relaterede ulykker.

En side-bemærkning til min grund : Den er 100% aflukket - min hund kan ikke komme i kontakt med andre mennesker eller dyr. Hvis en pokemon-jæger kravler over 1,8 meter højt hegn har jeg sat et skilt op med følgende tekst : "45 kg - skarpe tænder. Vild og frådende vanvid ! Indgang på grunden på eget ansvar! HER VOGTER JEG !!!" - nå ja - og et virkeligt voldsomt billede af min hund og hans tænder *S*
Avatar billede Jesper Kortsen Praktikant
11. august 2016 - 01:10 #12
jeg kan ikke få lov til at skrive hvad jeg har på hjertet uden mit netværk går ned så jeg siger det kort.. jeg føler mig meget meget hårdt stødt af denne debat. fordi det spil har ændret lidt af min livs stil.
11. august 2016 - 01:30 #13
Hej Jesper!

Jeg gætter på det er til den positive side. Jeg har i hvert tilfælde mødt mange som har fået noget socialt ud af det, og det i alle aldre, og det er jo så elskværdigt. Så fortsæt bare det du har gang i, og lad eksperten være eksperten. Nogle gange eksploderer ting bare herinde :-)

Mvh. Maya
Avatar billede Jesper Kortsen Praktikant
11. august 2016 - 01:58 #14
du har nemligt helt ret. tak fordi du idet mindste er forstående Maya
. ja det er virkeligt noget kaos her inde