Avatar billede kizz71 Novice
25. august 2016 - 10:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Cloning af større disk til mindre

Har en 500 gb harddisk med Windows på.
Jeg vil gerne clone Windows,altså selve styresytem over på en 60gb SSD.
Er det muligt og findes der programmer der kan det ?
Vh
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2016 - 10:29 #1
Det er ikke HDD størrelse, men størrelsen af indholdet som betyder noget.
Windows skal selvfølgelig have plads til at arbejde, men hvis indholdet i den store disk ikke er mere end ca. 45GB skulle det kunne lade sig gøre med f.eks.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2016 - 10:55 #2
Denne er meget let at bruge. Du kan nøjes med Freeware versionen!
http://www.disk-partition.com/features/migrate-os-to-ssd.html
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. august 2016 - 16:22 #3
Normalt ville jeg mindske det drev der skulle klones så der er mindre eller lig med dest disken - kan du ikke det må du rydde op i windows - en windows bør kunne komme derned - kig efter windows.old - gendannelsespunkter - og diverse browsercache. Har du meget RAM kan slumrefilen fylde meget og også virtuelt RAM.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2016 - 16:50 #4
Hvordan er din 500 GB disk partitioneret?
Er alt blandet sammen på et samlet drev, og hvor meget fylder dette?
Avatar billede kizz71 Novice
25. august 2016 - 17:46 #5
Jeg prøvede AOMEI og der kom en masse fejl,da jeg skulle boote.
Jeg glemte også at spørge om man kunne bruge clonet på en anden computer,for det var faktisk hensigten ?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2016 - 18:28 #6
Så du ikke Fulgt vejledningen neden for Download?  Jeg har aldrig nogen sinde oplevet at den ikke har Klonet Korrekt Når  du er færdig med dit valg skal du oppe i venstre hjørne vælge Apply  lade Pc Køre færdig og genstarte PC: derefter slukke skifte HDD starte op på den nye HDD og Voile så kører det Jeg har sågar klonet utallige HDD Til SSD.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2016 - 18:41 #7
Hvis du kloner en disk og prøver at køre den på en anden ps lykkes det måske en meget sjælden gand og selv om du kører en reparation under opstart vil du i løbet af kort tid opdage at Windows ikke er aktiveret.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2016 - 18:41 #8
En Anden PC:
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2016 - 19:33 #9
#7 er ikke helt korrekt. Hvis der før har været en lignende windows på den anden PC kan man udmærket sætte den klonede disk i den. Det har jeg selv gjort flere gange.
Desuden er det jo ikke svaret på spørgsmålet. Men pyt med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2016 - 13:12 #10
#9 Enig.
Har brugt denne måde mange gange bare for at se om en pc virkede i det hele taget. Med de nyere versioner af Windows der tilpasser styresystemet sig let med hardwaren. Det er kun aktiveringen der vil kunne bøvle.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2016 - 13:21 #11
Ja men har lignende windows, eller windows 10,  været aktiveret før, så bliver klonen bare tilpasset, som du skriver. Jeg har også prøvet en windows 8 OEM klon på en helt anden maskine, som også var købt med w8 OEM. Det gik fint. Den stod som aktiveret.