Avatar billede tonic Mester
31. marts 2024 - 00:32 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Windows 10 til USB

Hvordan downloader jeg Windows 10 til et USB stik?
Jeg er nødt til at gøre det via en computer der IKKE skal geninstalleres på. Er bange for jeg sætter noget i gang på den jeg henter den ned på...

Har dette link https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 men aner ikke om jeg skal vælge "Opdater nu" eller "Download værktøjet nu", eller om det overhovedet er den rigtige side.

Faktisk er det 11 der er på den. Men den kender jeg ikke, så henter og installere bare 10 og lader den så opdatere til 11 selv (hvis hun absolut vil have den).

Ja det er igen igen min mors computer. Har ingen ide om hvad det er hun gør ved den. Men jeg ved, jeg  er meget træt at at rode med den.
Avatar billede puren Ekspert
31. marts 2024 - 00:44 #1
hent programmet rufus og lav en usb pen med det, det henter selv den version af windows du vil havde

https://rufus.ie/en/
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2024 - 06:33 #2
Kunden har en Tesla. Den kender du ikke, og i stedet for at henvise til relevant tekniker, så giver du kunden en VW Polo tilbage?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2024 - 09:03 #3
Lad den blive på 11. Hun skal op på den alligevel på et tidspunkt.
Hvis skaden her lige er sket kan man indenfor 10 dage rulle tilbage til forrige Windows version.
Man kan med få ændringer lave om på 11 så den bliver mere tålelig i brugerfladen og den bliver mere Windows 10 agtig.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2024 - 09:06 #4
Bemærk lige at hvis der er gået mere end 10 dage så er det en ny ren installation du skal lave med samtlige programmer og måske gemme personlige filer inden du går i gang.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. marts 2024 - 12:55 #5
Hvis ellers Windows 11 stadig er på PC:! ville jeg lave det man kalder for en InPlace upgrade! Her beholder du alle programmer hvis du vælger muligheden at beholde alle programmer og funktioner? Du får så en mappe med navnet Windows Old: Som Claes skriver hvorfor ændre en Tesla til en Golf? Windows 11 kan utroligt meget mere end Windows 10!
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2024 - 14:46 #6
Hvis computeren har opgraderet til Windows 11 og man skal blive på dette system hvorfor så lave in place upgrade?
Jeg tænker at hans mor har valgt opgradering fordi der kom en pop-up med det.
Jeg er enig i at der fra Microsofts side arbejdes meget på at gøre 11 god. Men så at sige at Windows 10 ikke er det vil jeg sige ikke er rigtigt. 10 var fyldt med bloat. Windows 11 er ikke blevet bedre. Snare mere bloat og mere tilknytning til Microsoft og det de tilbyder mod betaling.
Avatar billede tonic Mester
31. marts 2024 - 22:00 #7
Computeren kom med Windows 10. Hun har, uden at ane det, opgraderet til 11.

Er koblet lidt af. Skal jeg gøre som #1?
Er Windows 11 lige så nem at installere som 10? Har aldrig prøvet det.

Jeg ved ikke om der ligger en Windows på den på en separat partition (giver det mening?) Tror det ikke.

(Det er en cirka fem år gammel HP.)
Avatar billede tonic Mester
31. marts 2024 - 22:03 #8
Har downloadet den Rufus, men kan ikke finde nogen exe fil i mappen.

Ved ikke hvad jeg gør nu.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. marts 2024 - 22:05 #9
Hvis den er opgraderet og ellers kører som den skal så lad den dog blive der! Og ja rent installationsmæssigt foregår det på samme måde.Altså lige så nemt!
Avatar billede puren Ekspert
31. marts 2024 - 22:25 #10
Avatar billede kurtba Ekspert
31. marts 2024 - 22:44 #11
Du skriver absolut intet om, hvad der er galt med den, siden du vil lægge en ny windows på den.
Du kunne være en ide at fortælle det, for så kunne der måske være andre løsninger end at lægge en ny windows på.
Normalt har en hp computer en restore indbygget, og så bør man så vidt muligt bruge den, da man så er sikker på, at de mest optimale drivere bliver installeret osv.
Du kan på denne side læse om at restore på en HP. Både inde fra windows og hvis det skal gøres i forbindelse med opstart af pc.en
https://support.hp.com/us-en/document/ish_5787612-5787757-16
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2024 - 22:59 #12
#7 Når computeren er kompatibel med 11 vil det da være tosset at gå tilbage til 10. Hun skal jo alligevel lære at bruge 11 efter oktober 2025 da support udløber til 10.
Avatar billede tonic Mester
01. april 2024 - 00:17 #13
#11 Undskyld. Hun har givet nogen adgang til den. Har forsøgt at fjerne alle relaterende poster fra reg.databasen, men føler mig ikke overbevist om det er gjort godt nok. Vil derfor geninstallere.

Jeg ved ikke om den har restore indbygget. Har installeret engang før med hjælp fra HP support. Men det var en undtagelse. De yder normalt ikke support til software problemer.

Skal nok installere 11. Er enig...
Avatar billede tonic Mester
01. april 2024 - 00:21 #14
Jeg har gemt hele manualen/fremgangsmåden fra dengang. Det er kun* det med at få den downloadet via min egen computer til et usb stik. Som sagt er jeg i tvivl om fremgangsmåden og er bange for at ændre noget på  in egen (den spørger om jeg er indforstået med er foretages ændringer).

* I hvert fald liger her og nu.
Avatar billede tonic Mester
01. april 2024 - 00:23 #15
Skulle være: Jeg ved ikke om den har restore indbygget. Har installeret engang før med hjælp fra HP support. Men det var en undtagelse. De yder normalt ikke support til software problemer. Dengang hentede jeg en Windows på nettet via dette link https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10. Men det er jo 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2024 - 07:50 #16
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2024 - 08:21 #17
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. april 2024 - 13:10 #18
Hvis du åbner side nævnt i #17, og vælger:
"Opret Windows 11-installationsmedier"
Så kan du downloade Windows 11 til USB.
Som du oprindeligt spurgte om👍
Avatar billede tonic Mester
01. april 2024 - 18:12 #19
Tak.
Går i krig og ser hvordan det går. Burde ikke få problemer hvis det ligner Windows 10, men lader for en sikkerheds skyld alligevel stå åben.
Avatar billede tonic Mester
06. april 2024 - 18:26 #20
Jeg har et problem.

I en vejledning fra HP jeg har liggende (til Windows 10) står der:

Den næste skærm er lidt mere kompliceret, du skulle meget gerne se en masse forskellige diske ved navn Disk 0. Alle dem du ser skal du trykke på og trykke slet, til sidst skulle der gerne kun være en Disk 0 tilbage. Så skal du trykke på denne og trykke Næste i højre bund.

Det forstår jeg ikke. Det står 0 ved dem alle. Hvordan bliver der så en tilbage når jeg skal slette alle hvor der står 0?

Det ser sådan ud: https://freeimage.host/i/JOW5A7f
Hvad skal jeg slette?
Avatar billede tonic Mester
06. april 2024 - 18:29 #21
Har prøvet det én gang før med hjælp fra HP Support (undtagelsesvis, de yder normalt ikke hjælp til software). Der kan jeg godt huske jeg slettede nogle af dem, men ikke hvordan. Forstår som sagt ikke det der står i vejledningen.
Avatar billede tonic Mester
06. april 2024 - 18:31 #22
Har fundet ud af det.
Tog chancen og slettede alle som der står jeg skal. Og det efterlader faktisk en tilbage.
Avatar billede tonic Mester
06. april 2024 - 18:32 #23
Tror jeg har styr på det. resten er ligetil.
Avatar billede tonic Mester
06. april 2024 - 18:34 #24
Glemte at skrive ved 20: Den spurgte hvor jeg vil installere Windows.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. april 2024 - 20:51 #25
Du skal installere på disk 0!  Disk 0  Er jo selve Harddisken i Diskhåndteringen.
Den var så opdelt i 4 partitioner inden du slette dem!
Her ser du en PC: Med 4 diske
https://ibb.co/VgNt4tr
Avatar billede poko1 Ekspert
06. april 2024 - 21:10 #26
Her ser du en PC Med 2 Diske Hvor Windows 11 ligger på disk 0
https://ibb.co/1mS3Prt
Avatar billede tonic Mester
06. april 2024 - 21:22 #27
Fandt ud af det før. :)