Avatar billede Toppersurfer Mester
29. august 2016 - 13:52 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Beregninger med flere kriterier/betingelser, hvor hvert kriterie/betingelse skal slås op i hver sit matrix.

Jeg skal lave en masse små beregninger, hvor jeg for hver beregning skal slå to betingelser op i to separate matrixer. Altså "hvis 'område' = [værdi mellem 1 og 12]" og hvis 'leverandør = [x, y eller z], så gang værdi ud for leverandør i matrix a med værdi ud for område i matrix b". Ved ikke om det giver mening, men det er bedste måde, jeg kan forklare det på.
Avatar billede ebea Ekspert
29. august 2016 - 13:57 #1
Prøv at lave en lille opstilling i et Ark, og så upload det. Det gør det lidt nemmere at overskue hvad du mener.
Avatar billede anedi Ekspert
29. august 2016 - 14:09 #2
Måske:
=Lopslag(Celle med område;Matrix med område;2;falsk)*lopslag(celle med leverandør;matrix med leverandør;2;falsk)

Såfremt du har dit område stående i en celle og din leverandør i en anden celle og at matricerne indeholder 2 kolonner.

Vh
Anedi
Avatar billede Toppersurfer Mester
30. august 2016 - 21:11 #3
God idé.

Jeg har oprettet et ark (kun en brøkdel af det ark, jeg arbejder med, men for at illustrere min opgave), men jeg kan ikke uploade det her, ved I hvordan man gør?
Avatar billede ebea Ekspert
30. august 2016 - 22:03 #4
Prøv at bruge www.dropbox.com
Det er gratis, og nemt.
Avatar billede Toppersurfer Mester
31. august 2016 - 09:38 #5
Tak :)

Så skulle den være der.

Det er her: https://www.dropbox.com/s/zmbucbxfi122875/Eksempel%20til%20Eksperten.xlsx?dl=0

Min situation er flg.: for hvert område (kol. B) skal jeg finde en rabatpris hos den nye leverandør (kol. E), og den rabatpris fordeler sig for hvert område på flere leverandører (kol. K-N). Dvs. område 1, køber 71 % af deres forbrug ind hos leverandør X, 7 % ind hos leverandør Z og 21 % ind hos leverandør Y osv.

Så jeg er altså ude efter en måde man for område 1 kan slå op: dels leverandørfordeling og dels gange leverandør (X,Y,Z) priserne med de tilsvarende procentsatser.

Håber det giver mening :-)
Avatar billede ebea Ekspert
31. august 2016 - 12:39 #6
Jeg har kigghet lidt på di Ark! Og som jeg ser det, så mangler der noget i din opstilling, kontra leverandører og område i kolonne E. Område Nr. er én ting, men hvordan skal der regnes ud, hvis ikke der er defineret leverandører X, Y, Z, i kolonne E?
Du har opsat i kolonne E, at der er ny leverandør Rabat pr. stk., og samtidig har du både X, Y, Z leverandører.

Ellers skriv til min private mail: post@ebe.dk  så ikke der skal skrives et utal af spørgsmål igennem her.
Avatar billede Toppersurfer Mester
06. september 2016 - 14:10 #7
Tusind tak for dine svar. Jeg har selv rodet videre med det og har fundet en løsning ved at opstille tingene anderledes. Jeg vil gerne give dig point, hvordan gør jeg det?
Avatar billede ebea Ekspert
06. september 2016 - 14:38 #8
Fint du fik det til at virke. jeg havde lavet et Ark med data, men manglede dine input ;-)