Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. april 2024 - 08:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ctrl + Backspace

I Excel Magic Trick 906 (ExcelIsFun) (https://www.youtube.com/watch?v=utrQddPrLYs) er det vist hvordan man kan trykke Ctrl+Backspace for at gå tilbage til Active Cell.

Eksempel:
Jeg har tal i A2:A200. Nu ønsker jeg at oprette en sumformel i B2, så jeg indtaster:
=SUM(
trykker på A2 og trykker på Ctrl+Shift+Down. Herefter viser formelfeltet =SUM(A2:A200 og sidste celle i sumområdet, A200, er nu i syne.
Herefter skulle jeg så, ifølge ovennævnte video kunne trykke på Ctrl+ Backspace og så komme tilbage til sumformlen i B2, og sætte slutparentesen, men ved mig sker der absolut ingenting, når jeg trykker Ctrl+Backspace.
Jeg har prøvet at bruge on-screen keyboard (Windows key+Ctrl+O) og så virker det nøjagtigt som beskrevet i videoen.

Er der nogen der ved, eller gider tjekke, om det er det samme på jeres pc, og i bekræftende fald - ved I om man kan gøre noget ved det? Det er en shortcut, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at have adgang til.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
22. april 2024 - 08:30 #1
Umiddelbart virker det fint her hos mig med ctrl+backspace som du siger.
Jeg har nyeste office 365 installation

Dog lader excel til at have ændret sig, i hvert fald så behøver jeg ikke angive en slut parantes.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
22. april 2024 - 08:32 #2
Til ovenstående skal jeg dog lige nævne at jeg laver sum ved at trykke shift+alt+0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. april 2024 - 09:48 #3
Tak thomas_bk
Jeg har også nyeste 365 installation.
Må jeg spørge om du bruger DK - eller US-settings?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
22. april 2024 - 09:51 #4
jeg har den sprogmæssigt på engelsk.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. april 2024 - 10:04 #5
Det samme her, men jeg mente om du bruger komma som argument separator i stedet for semicolon, komma som tusindadskiller og punktum som decimaladskiller.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
22. april 2024 - 10:06 #6
der bruger jeg danske indstilinger (semi colon for data adskiller mv)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. april 2024 - 10:12 #7
@thomas_bk

Tak, men nu er problemet løst for mig. Jeg ændrede på ledningstilslutningen af tastaturet (har separat tastatur), og det løste problemet.