Avatar billede Merete Pedersen Praktikant
31. august 2016 - 12:37 Der er 8 kommentarer

Excelmakro der kankopierer data fra variabelt ark over i fast ark

Har lavet en makro, der tager data fra et ark og kopierer dem over i et fast skema. Problemet er, at få makroen til at være uafhængig af hvilket ark, der som udgangspunkt kopieres fra. Alle ark, der skal kopieres fra, er opbygget på samme måde
hilsen Merete
Avatar billede kim1a Ekspert
31. august 2016 - 13:32 #1
Hvad med en pop-up så man skal vælge hvilket ark der kopieres fra?
Er det altid sheet1 i det pågældende ark?
Er arket åbent når du sætter makroen igang?
Find selv på flere spørgsmål :-)
Avatar billede Merete Pedersen Praktikant
31. august 2016 - 13:58 #2
Det drejer sig om mange forskellige ark, hvor data skal kopieres over i et skema og derefter gemmes under hver sit navn
dvs ark 1 kopieres over i ark- skema og gemmes under eget navn. Så åbnes ark 2, kopieres over i ark-skema og gemmes.
Dette skal gøres mange gange, da der hele tiden genereres nye ark :)
Merete
Har lavet en makro, der kan gøre det, men kan ikke huske, hvordan start-ark-navnet kan gøres variabelt.
Merete :(
Avatar billede kim1a Ekspert
31. august 2016 - 18:57 #3
Ligger de ark der skal hentes fra i en mappe allesammen, for så har jeg tidligere fået hjælp til en løsning som bare løber dem igennem alle dokumenter i en mappe.
At gøre startarknavnet variabelt kræver lidt viden om hvordan den så skal vælge...
Avatar billede Merete Pedersen Praktikant
01. september 2016 - 08:21 #4
alle ark ligger i samme mappe, men når hvert skema-arket (hvor data fra det enkelte ark er kopieret over i)  skal gemmes/udskrives havde jeg forestillet mig, at makroen skulle startes hver gang jeg skiftede ark. Derfor skal makroens start-ark ikke have et fast navn
Avatar billede kim1a Ekspert
01. september 2016 - 10:45 #5
Jeg har virkelig svært ved at forstå hvad du vil, beklager hvis jeg er fatsvag :-) Jeg tror dog, at når der ikke er andre der kommenterer, er det heller ikke helt åbenlyst for dem...

Er dette forstået rigtigt:
Dit skema-ark - er et fast dokument. Altså det er samme dokument du åbner hver gang. I dette dokument skal en makro kunne kopiere data fra et andet dokument og indsætte i nuværende? Så skal det gemmes eller udskrives og derefter skal du have nyt loop så den kopiere data fra nyt dokument?
Skal det foregå i en lang løsning så den automatisk genererer x antal nye dokumenter, eller vil du vælge hvilket dokument den skal hente data fra hver gang?

Jeg spørger fordi jeg måske overvejer om det blot er din makro som skal være tilgængelig fra flere steder (altså være uafhængig af hvilket dokument du åbner, men bare være mulig at køre uanset).
Avatar billede Merete Pedersen Praktikant
01. september 2016 - 12:04 #6
det er nok mig, der ikke er helt klart formulerende - sorry!!
Jeg har ét dokument med mange ark, det hele tiden forøges, dvs dokumentet indeholder både skema-ark og de ark, der indeholder data, der skal overføres til skema-ark og derefter udskrives/gemmes. Med regelmæssige mellemrum udfører jeg denne kopierings funktion. Derfor har jeg prøvet at lave en makro, men for at den virker, skal jeg hver gang ind og ændre på navnet på på data-arket, for at makroen kan finde det rigtige ark. Derfor ville jeg gerne kunne gøre markoen uafhængig af hvilket ark jeg starten den i.
Avatar billede kim1a Ekspert
01. september 2016 - 13:04 #7
Ah - ja så forstår jeg :-)

Hvis du aktiverer makroen fra der hvor du vil kopiere fra - så brug "activesheet", du kan f.eks. lave en variabel først ved at bruge
variabel = activesheet.name

Så kan du bruge sheet(variabel) hvergang du skal henvise.
Avatar billede Merete Pedersen Praktikant
05. september 2016 - 12:16 #8
Har lige været på kort ferie, så først prøvet det nu - og
10000000 tak - nu virket makroen perfekt