Avatar billede kim1a Ekspert
22. september 2016 - 12:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA i 2007 vs Office 365

Jeg har følgende lille vba der skaber en pivot:

Sub skab_pivot()
Dim strAktuelCelle As String
Dim strTabellen As String

' Bemærk at tabellen må have udgangspunkt i A1
adrAktuelCelle = ActiveCell.Address(ReferenceStyle:=xlR1C1)
strTabellen = Range("A1").CurrentRegion.Address

' Pivot skabes ud fra tabel i A1 og current region
        ActiveWorkbook.PivotCaches.Create(SourceType:=xlDatabase, SourceData:= _
        strTabellen, Version:=6).CreatePivotTable TableDestination:=adrAktuelCelle, TableName:="PivotTable10", DefaultVersion:=6
    With ActiveSheet.PivotTables("PivotTable10").PivotFields("Bilagsnr.")
        .Orientation = xlRowField
        .Position = 1
    End With
    With ActiveSheet.PivotTables("PivotTable10").PivotFields("Varenr.")
        .Orientation = xlPageField
        .Position = 1
    End With
    With ActiveSheet.PivotTables("PivotTable10")
        .AddDataField ActiveSheet.PivotTables("PivotTable10").PivotFields("Salgsbeløb (faktisk)"), "Sum of Salgsbeløb (faktisk)", xlSum
        .AddDataField ActiveSheet.PivotTables("PivotTable10").PivotFields("Kostbeløb (faktisk)"), "Sum of Kostbeløb (faktisk)", xlSum
        .AddDataField ActiveSheet.PivotTables("PivotTable10").PivotFields("Avance"), "Sum of Avance", xlSum
        .PivotFields("Sum of Salgsbeløb (faktisk)").NumberFormat = "#,###,##0.00"
        .PivotFields("Sum of Kostbeløb (faktisk)").NumberFormat = "#,###,##0.00"
        .PivotFields("Sum of Avance").NumberFormat = "#,###,##0.00"
    End With

End Sub

Den virker upåklageligt i Excel 365. Udfordringen er at den fejler når jeg går over i Excel 2007.

Den markerer dette:
ActiveWorkbook.PivotCaches.Create(SourceType:=xlDatabase, SourceData:= _
        strTabellen, Version:=6).CreatePivotTable TableDestination:=adrAktuelCelle, TableName:="PivotTable10", DefaultVersion:=6

Jeg har prøvet at optage netop skridtet der i Excel 2007, men udover at den tilføjer Version:=xlpivottableversion har jeg svært ved at spotte forskellen.

Her er det optagede:
ActiveWorkbook.PivotCaches.Create(SourceType:=xlDatabase, SourceData:= _
        "Ark1!R1C1:R3C5", Version:=xlPivotTableVersion12).CreatePivotTable _
        TableDestination:="Ark4!R3C1", TableName:="Pivottabel1", DefaultVersion:= _
        xlPivotTableVersion12

Kan nogen hjælpe mig videre?
Avatar billede supertekst Ekspert
22. september 2016 - 13:48 #1
"TableName:="PivotTable10", DefaultVersion:=6"

Kunne det tænkes at version / versioner. ikke passer til 2007?
Avatar billede kim1a Ekspert
23. september 2016 - 11:49 #2
Det er nok noget i den stil, men jeg har prøvet at tilrette det til den version som det optagede viste:
"TableName:="PivotTable10", DefaultVersion:=xlpivottableversion12"
Avatar billede kim1a Ekspert
23. september 2016 - 18:51 #3
Uden at det virkede må jeg hellere tilføje :-) :-(
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
27. september 2016 - 09:33 #4
Ifølge Microsofts dokumentation (https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff837609.aspx) er værdien for xlPivotTableVersion12 (Excel 2007-version) lig med 3, og jeg vil mene, du skal bruge enten 3 eller xlPivotTableVersion12 for både "Version" og "DefaultVersion" i koden, dvs.

ActiveWorkbook.PivotCaches.Create(SourceType:=xlDatabase, SourceData:= _
        strTabellen, Version:=3).CreatePivotTable TableDestination:=adrAktuelCelle, TableName:="PivotTable10", DefaultVersion:=3

Mvh Max
Avatar billede kim1a Ekspert
27. september 2016 - 14:21 #5
Hej Max
Det er så smukt - så kørte skidtet upåklageligt, sjovt at jeg ikke kunne rette til xlPivotTableVersion12, men 3 i stedet virkede.