Avatar billede Nina Forsker
27. september 2016 - 10:24 Der er 8 kommentarer

Uddannelse og Job erfaringer

Hej Eksperter,

Jeg er ret ny på dette forum og har stødt på nogle af jer et par gange, hvor jeg kan se i har været på Eksperten længe og "før" den blev lavet om til noget anderledes point system, og kan se i har masser af erfaring.

Jeg er personlig en pige som går rigtig meget op i IT, og derfor har valgt at tage en uddannelse som IT-Supporter, jeg har ikke andet erfaring end grundforløbet på min uddannelse og nysgerrighed.

Lige Pt. er jeg på hovedeforløbet i min uddannelse og er rigtig interesseret i om i har taget en uddannelse indenfor IT, om det noget i arbejder med til dagligt, har i arbejdet i udlandet.

Kan i nævne fordele og ulemper ved at arbejde indenfor IT branchen, og har i gode råd til mig?

Jeg håber i vil byde ind med jeres oplevelser,
Mvh. Nina :)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 11:26 #1
Jeg er blevet uddannet (som Datamatiker) i udlandet, arbejder dog til dagligt som It supporter.
It er noget som skifter til dagligt, og hvis ikke du forandrer dig med Teknikken, går der ikke ret længe, før du er forældet (groft sagt)
Avatar billede Nina Forsker
28. september 2016 - 13:31 #2
Hej Thomas, tak for dit tip,

Har du haft muligheder for at arbejde i udlandet?

Og er det svært det du laver til hverdag, eller er det simple opgaver som installere driver osv.?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. september 2016 - 20:13 #3
Hej, Nina.

  Jeg mener bestemt din uddannelse er en god investering i din fremtid, men... du må ikke forvente at du kan leve af den alene, som Thomas også er lidt inde på.

  Jeg har selv en teknisk baggrund med godt 25 år i branchen, fordelt på service, backend admin, konsulent, ledelse og nu projektledelse. Selv de tungeste teams vil som regel bestå af en god blanding af "faglærte", autodidakte og nogle med en tung teknisk uddannelse (f.eks. ingeniører), der har "lært at lære".

  Det er, i min optik, diversiteten i sådan et team, der skaber den dynamik der skal drive det noget mere end bare et arbejde. Og den diversitet opstår netop af den interesse, de fleste i denne branche brænder med.

  Som leder vil jeg runde af med en velment formaning: Du vil komme ind i teams og miljøer med en energi, du ikke ser ret mange andre steder; det er ENORMT givende, men kræver også at man giver en stor del af sig selv i processen, så pas nu på dig selv - der er mange, der brænder ud før tid....
Avatar billede arne_v Ekspert
28. september 2016 - 20:14 #4
Jeg har ikke en IT uddannelse men er cand.oecon (men tog dog en del IT fag paa den uddannelse - sammenlagt svarende til ca. 1.25 aar).

Jeg arbejde med IT til dagligt og har gjort det i 24 aar.

Jeg har arbejdet og boet i USA de sidste 10 aar.

Gode raad:
- fortsaet endelig med IT, der vil ogsaa vaere brug for IT folk i fremtiden
- invester tid i at tage en god uddannelse (det er gratis i Danmark - udnyt det !)
- fokuser paa teorien under uddannelse, det praktiske kommer naar man faar job
- arbejd haardt efter uddannelsen, IT er en globaliseret vare og det er noedvendigt at levere vaerdi for sin loen
Avatar billede Nina Forsker
29. september 2016 - 14:40 #5
Tak for jeres gode råd, jeg har en plan om at videreuddanne mig som Datatekniker indenfor Infrastruktur, så jeg har tænkt mig at bruge meget tid på min uddannelse.

Jeg har også oplevet tidspunkter hvor det har været hårdt som du siger, folk brænder ud, og det skete for de fleste på vores hold.

Men nu er jeg i Praktik i et ingeniør firma, hvor jeg også har lært en masse om ventilations anlæg som jeg aldrig troede jeg ville.

Jeg tænkte på om i er blevet Cisco certificereret? I grundforløbet brugte vi nogle uger på at tage ccna 1, samt prøve at bestå Final Examen, hvilket var grunden til de fleste droppede grundforløbet.

Dog anbefalede mine undervisere os om at blive Cisco certificeret da det er et bevis for vores viden, så jeg er nysgerrig om er det relevant i Danmark, da jeg læste noget om at kun 6% havde et certifikat i Danmark, bruger de det i USA?

Igen, rigtige mange tak for jeres input, det er rart at få nogle råd fra folk med erfaring.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2016 - 02:11 #6
Cisco certificeringer  vil efter min mening være nyttig hvis du vil arbejde med en af:
- netværk
- sikkerhed

(jeg er ikke indenfor nogle af de område selv, men jeg har kontor omgivet af InfoSec folk så lidt ved jeg da)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2016 - 09:04 #7
CCNA'en er bredt anerkendt i Danmark og i særdelehed relevant i forhold til hostingvirksomheder. Der ud over kan man sige at den dokumenterer en for forståelse af netværksteknologier generelt og Cisco's topologi specifikt, hvad der jo bestemt også er praktisk anvendeligt med tanke på hvor meget Cisco-grej, der kører rundt omkring i danske virksomheder.

Cisco er lidt som IBM: Det fejler på lige fod med alt andet grej, men brand'et gør det nok til en lidt nemmere beslutning at forsvare i forhold til ikke-IT-kyndige....
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2016 - 16:13 #8
@nr2 - Nej, jeg har ikke arbejdet i udlandet;
mit arbejde varier meget; nogen af vores undervisere kender ikke forskellen mlm dublere eller clone en skærm, når de tilslutter deres pc til projektoren, andre har brug for et specifikt add-on til word, som "har jo virket med den gamle version"
Certificeringer er selvfølgelig meget godt at have - og selvfølgelig bredt viden - også er en itsupporter ikke det samme som en itsupporter...dvs der findes mange forskellige slags (imho) - så er det op til dig selv, om du vil være den hjælpende hånd, som løber ud og skifter musen, når den er i stykker; eller om du heller vil sidde på telefonen, og løse opgaver dér (der er også mange andre slags)

Kommer du til en lille virksomhed, kræves der nok bredt viden af dig; hvorover hvis det er en større virksomhed, ville du være mere specialiseret i dine opgaver.
Jeg vil dog også sige, at hvis ikke du behersker 10-finger-system, så bør du lære det - jeg mener at det er noget som alle supportere bør kunne - selvom det ikke er sådan...