Avatar billede hnteknik Novice
28. september 2016 - 14:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel ark med tabeller som database

I Excel 2013 har jeg givet en tabel som oplister en række RISICI på en fane.
I en anden fane vil jeg oprette en ny tabel som oplister trusler.
I en tredje fane en tabel med liste over sikringer, som relaterer sig de individuelle trusler med en eller flere sikringer knyttet til den enkelte trussel. De induviduelle trusler kan knytte sig en eller flere risici.

Som gammel Databasemand er det enkelt at lave i f.eks. Access med 1-mange relationer med de tre tabeller, men brugere forstår sig bedst på Excel.

Jeg forstiller mig en 4. 'PIVOT' tabel som viser de sammenknyttede data.

RISK 1    TRUS1  SIKR1
                            SIKR2
                TRUS2  SIKR4
RISK 2    TRUS4  SIKR1
                TRUS7  SIKR4
etc.

jeg så det gerne i en EXCEL fil hvor slutbruger kun ser pivot mappen og admin kan åbne de tre tabel mapper og tilføje/rette etc.
men hvordan gør man det ?
Henrik
07. oktober 2016 - 13:55 #1
Hej Henrik
Du kan bruge funktionen flere tabeller.
Det er lidt bøvlet. Du skal oprette en pivot for hver af de 3 ark og derefter klikke på Flere tabeller i feltoversigten. Men det skal du sådan set gøre på alle tre og der bliver så oprettet nye pivottabeller hver gang.
eks.
Du opretter RICICI som pivot
du opretter TRUSSEL som pivot
på TRUSSEL klikker du på flere tabeller og de 2 tabeller bliver lagt sammen i en tredje.
i dette link kan du se forskellige måder: https://support.office.com/da-dk/article/-Bruge-flere-tabeller-til-at-oprette-en-pivottabel-b5e3ff48-2921-4e29-be15-511e09b5cf2d

Umiddelbart vil jeg mene at det er lettere at gemme dine data i en mappe og så bruge den til opslag, men så løber du selvfølgelig ind i at der skal være adgang til data for alle der bruger pivot-tabellen. :-)
Hvorfor vil du have data på forskellige ark??? Hvis de lå på samme ark vil det være langt mere simpelt at arbejde med.

Du skjuler data ark enten ved
# at de ligger i en excel-mappe der bruges til opslag. Den excel-mappe ligger så et sted hvor brugerne har begrænset adgang
# højreklik på arkfanen --> Skjul.

Håber det bringer dig lidt videre i teksten
Avatar billede hnteknik Novice
23. oktober 2016 - 21:08 #2
Hej Birthe, tak for dit svar. Undskyld sene svar, jeg havde overset dit svar.
Jeg har midlertidig flyttet det over i en Access DB og pusler lige med at få det til funke med en mange til mange relation.
Flere trusler kan relateres til en Risko og flere risci kan have den samme trussel.
Jeg holder tabellerne adskilte pga behovet for at kunne opdatere uafhængigt.

Tanken er, at tabellerne skal danne en PIVOT tabel i Excel, som andre kan bruge. Der behøves faktisk ikke at være adgang til de underliggende tabeller. Jeg regner kin med at skulle opdatere de underliggende tabeller nogle få gange om året.

Henrik (Praktikant Hi - jeg har været med siden Eksperten startede for mange år siden og nu er jeg demoted til praktikant. Ved ikke hvad der gik galt og alle mine points er væk )
26. oktober 2016 - 10:01 #3
Hej Henrik
alt forladt. Håber du finder en god løsning i Access.

Ja, jeg har også været med lidt tid - jeg tror at de skiftede til nyt system eller også tænke de, at de lige skulle have folk til tasterne. Alle point blev i al fald slettet for et par måneder siden. :-)
Med vnelig hilsen
Birthe Lauridsen