Avatar billede Michael Kofoed Olesen Juniormester
19. oktober 2016 - 19:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling af celler med en tekst i en kolonne

Hej excelhajer

Jeg har en kolonne (ark 2), hvor jeg gerne vil have talt de celler med tekst/navne i. Hver celle trækker navne over fra et skema på ark 1 efter et givent kriterie. Der står jo så selvfølgelig en formel i hver celle i kolonnen. Så når jeg prøver at få den til at tælle sammen med TÆLV, virker det ikke, da den også tæller formlen med af en eller anden grund.

Så selvom der kun er navne i 9 af cellerne og resten er tomme, skriver den alligevel 24 fordi den tæller formlerne med.
Ingen af disse formler virker:
=TÆL.HVIS(U2:U34;"*")
=TÆLV(U2:U34)
Håber i kan hjælpe med en løsning!
Avatar billede ebea Ekspert
19. oktober 2016 - 19:52 #1
=TÆL.HVIS(U2:U50;"?*")
Avatar billede jkrons Professor
20. oktober 2016 - 13:46 #2
TÆLV tæller ikke tomme celler, men celler der indeholder en formel er ikke tomme, selv om formlen ikke returnerer noget. Denne burde virke

=TÆL.HVISER(U2:U34;"*";U2U34;"?*")
Avatar billede Michael Kofoed Olesen Juniormester
20. oktober 2016 - 19:56 #3
Takker!!! Det virker.
Ebea - Er du sød at forklare mig hvad ? og * betyder helt præcist?
Prøver at forstå ordlyden i formlen, hvis det giver mening.

Jkrons - Et kolon mellem u2u34, så virkede din også.

Tak begge to.
Avatar billede ebea Ekspert
20. oktober 2016 - 20:22 #4
Det var godt ;-)
Wildcard i excel formlen:
* fortæller, at der kan søges på en hvilket som helst sekvens af antal stavelser /  bogstaver.
? fortæller, at der kan matches på et enkelt stående bogstav.

Håber det gav lidt "oplysning" til hvad Formlen laver.
Avatar billede Michael Kofoed Olesen Juniormester
20. oktober 2016 - 20:45 #5
Ebea - Lidt klarhed giver det. Men det forklarer ikke hvorfor formlerne pludselig ikke bliver regnet med.

Hvad er den enkeltstående betydning af henholdsvis * og ?, hvis man ser bort fra denne formlen som de bruges i?
Avatar billede ebea Ekspert
20. oktober 2016 - 21:09 #6
Her er et godt indblik i Tæl funktionerne, og som giver en mere detaljeret oversigt over mulighederne.
https://support.office.com/en-us/article/COUNTIF-function-e0de10c6-f885-4e71-abb4-1f464816df34