Avatar billede Anveni Juniormester
19. oktober 2016 - 21:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Video ram

Hej
Jeg har et problem med min helt nye asus r541ua-dm187t.
Computeren har en Intel® Core? i5-6198DU Dual Core Processor
med 8 GB RAM. Computeren skulle helst kunne bruges til at spille lidt på, men  computeren har kun 128 i dedicated Video RAM (VRAM). Jeg har læst mig til, at computere med 8GB RAM burde have 2048 MB VRAM, men til trods for det , har jeg altså kun 128 MB. Jeg har forsøgt at ændre det under BIOS-indtillingerne uden dette dog virkede. Langt de fleste spil kræver VRAM på + 500 og jeg er derfor ret træt af problemet, da resten af computeren fint er eget til spil i følge siden " Can you run it?"
Har ingen idé til hvordan jeg skal få løst problemet og håber derfor på hjælp.

/ Anders
Avatar billede poko1 Ekspert
19. oktober 2016 - 21:39 #1
Er du sikker på at begge Grafikdrivere kører ? og at det ikke kun er intel grafik der er aktiv.
Avatar billede Slater Ekspert
20. oktober 2016 - 07:49 #2
Det er helt korrekt og du kan ikke "rette" det.

Du har et onboard grafikkort på din CPU, men det har ingen dedikeret video-RAM, derfor låner det almindelig system-RAM. Til det dedikerer det 128 MB fast, men det kan bruge op til 1,7 GB dynamisk, når det har brug for det. Det kan du dog ikke låse - og det ville også være tåbeligt at gøre, for så kan andre programmer ikke benytte det RAM, når du ikke skal bruge grafikkortet.

Men benytter du et program, som detecter hvor meget dedikeret video-RAM du har, så vil det altså svare 128 MB, for det er det der er dedikeret.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. oktober 2016 - 08:20 #3
Hej, Anders.

  Vær opmærksom på, at grafik-delen på CPU'en ikke er "den hurtigste knallert på kajen":
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-510.149943.0.html

  I forhold til spil vil du nok opleve en hel del andre begrænsninger end kun RAM'en.

De bedste hilsner
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2016 - 08:26 #4
Du kan se om den indeholder andet grafik end den indbyggede ved at kigge i enhedshåndteringen under skærmkort
https://billedeupload.dk/images/JIhat.jpg
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. oktober 2016 - 08:33 #5
Det gør den ikke:
https://www.power.dk/pc-og-tilbehor/barbare-computere/barbar-pc/asus-r541ua-dm187t-156-barbar-pc-solv/p-261280/

?Intel® Core? i5-6198DU Dual Core Processor
?8 GB RAM
?256 GB SSD
?Intel® HD Graphics 510
?15,6" Full HD LED skærm
......
Avatar billede Anveni Juniormester
20. oktober 2016 - 15:26 #6
Hvordan kan jeg sikre mig at begge grafikdrivere kører? i enhedshåndteringen under skærmkortet ser jeg mit Intel® HD Graphics 510. Har forsøgt af søge efter opdateringer af driversoftware, men alt er godt.

@Slater - vil det sige at jeg fint kan spille spil som kræver over 1GB video-RAM, eller er grafikkortet for dårligt?

(Bør måske fortælle at jeg ikke ved meget om computere)

- Fedt med alle de svar! Mange tak!

/ Anders
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2016 - 15:31 #7
Hvis der ingen grafik driver ses i enhedshåndteringen er det fordi din PC: kun har den indbyggede intel grafik og hvis man søger på din model er der heller ingen i beskrivelsen så det kan kun være lette spil .den behersker
Avatar billede Slater Ekspert
20. oktober 2016 - 16:24 #8
@Slater - vil det sige at jeg fint kan spille spil som kræver over 1GB video-RAM, eller er grafikkortet for dårligt?

Det er ikke helt til at svare på.
Hvis spillet spørger systemet hvor meget VRAM det har, og nægter at starte hvis det ikke svarer mindst 1 GB, så vil du sandsynligvis ikke kunne køre det, nej. Men netop fordi der er mange onboard-grafikkort (og fordi den slags som regel laver fejl på fremtidige kort, som de ikke kan tage højde for), laver de fleste spil ikke sådan et hårdt tjek. De fortæller bare i systemkravene, at det helst skal have det, og så kan du ellers prøve det.

Hvis spillet bare prøver at allokere 1 GB video-RAM, så vil dit grafikkort normalt bare låne den mængde fra dit system-RAM og benytte det, og det vil virke. Men der er en grund til at videokort normalt har dedikeret VRAM - det er nemlig ikke samme type RAM, og VRAM er langt hurtigere til dets formål. Samtidig er dit grafikkort ret langsomt, og sådan set kun beregnet til kontormaskiner og meget let gaming.

Så du er nok nødt til at prøve dig frem, om det kan trække ting. Men forvent ikke det helt store.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. oktober 2016 - 16:37 #9
Well, hvis du følger det link, jeg lagde til dig i #3 vil du se, at de ordret skriver:

"Performance
Depending on various factors like memory configuration, the HD Graphics 510 should perform sligthly below the older HD Graphics 4400 and will handle modern games (as of 2015) only in lowest settings (if it does at all)."

Så umiddelbart levner jeg den ikke mange chancer til andet en kontorbrug.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. oktober 2016 - 16:46 #10
Synes godt om #8
Avatar billede Anveni Juniormester
22. oktober 2016 - 00:18 #11
Jeg må prøve mig lidt frem. Mange tak for alle jeres svar!