Avatar billede Lars Heerfordt Praktikant
20. oktober 2016 - 17:42 Der er 5 kommentarer

Slette mail på serveren, når jeg sletter mail på et mailprogram på en af mine enheder

Hvilket mailprogram skal jeg vælge til alle mine enheder for at en mail jeg sletter på mit mailprogram også slettes på min mailserver?

Normalt kan mails på serveren slettes, når de bliver hentet - eller i nogle programmer, når man i sit mailprogram har slettet mailen OG slettet mailen i papirkurven/slettet-post-mappen..

Det ville være rart at kunne tilgå og se sin mail fra egen telefon 1 eller 2, laptoppen på arbejdet, laptoppen derhjemme, pc-en i sommerhuset eller tabletten på spisebordet -  og også slette dem man ikke vil se igen - uden at skulle rundt og slette dem fra hver enkelt enhed.

Selvfølgelig ville jeg kunne tilgå mine mails direkte på mailserveren, men roundcube er ikke særligt brugervenligt - og slet ikke på en telefon eller tablet!

Det skulle gerne være et mailprogram, der samtidigt kan håndtere, at kontaktpersoner tilgås fra alle enheder og justeres, så der ikke opstår et utal af kopier af samme kontakperson, og kun den nyeste rettelse indgår.

Samtidigt må det gerne være sådan, at når man fra en webside vil sende en mail automatisk hopper over i mailprogrammet.

Dette var mange ønsker, men dette at slettede mails også forsvinder fra serveren (uden at slette alle mulige andre mails) er første prioritet.
Det ville også være ok, hvis de slettede mails først blev slettet fra serveren, når man lukkede mailprogrammet.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2016 - 19:04 #1
din konto skal være sat til IMAP - så synkroniseres der automatisk mails og mapper mellem alle enheder. Nogle få (gamle) konti kan kun være POP3, og de dur ikke.
Kontaktpersoner er værre - apple, google og microsoft er ikke pjattede med det.
Avatar billede Lars Heerfordt Praktikant
20. oktober 2016 - 19:30 #2
Mange tak. Det vil jeg prøve, men jeg synes jeg har set, at IMAP systemet stiller langt større krav til hardwaren. at det nemt kommer til at køre meget langsomt?
Avatar billede INK Ekspert
20. oktober 2016 - 19:33 #3
En mailkonto hos eksempelvis TDC/YouSee er en POP3 konto, hvor man downloader mails til hver enkelt enhed. Den skal så også slettes på hver enhed. Hvis du indstiller din mailklient til at slette straks efter download på første opkoblede enhed, så løser du dit problem.
En IMAP konto er som #1 claes57 skriver en konto hvor mailen forbliver på serveren, og hvor din mailklient så kikker op på serveren hver gang. Når du sletter mailen fra en enhed slettes den på serveren eller du gemmer den i en arkivmappe, som du så fortsat kan se i din mailklient.
Det er altså ikke mailprogrammet, der er det afgørende, men om din mailleverandør supporterer POP3 og/eller IMAP.
Med hensyn til kontaktpersoner kan der synkroniseres, men det kan være kompliceret. Med en Google mail  eller en Microsoftmail kan du dog løse dette enkelt. I Apples verden er det også løst. Du skriver ikke hvem der er din mail-leverandør, så dit aktuelle problem kan jeg ikke svare yderligere på.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2016 - 20:22 #4
i windows: thunderbird mail-program (ggratis - som outlook var tidligere) kan du hente mails ned fra imap-konti og læse dem offline (der ligger en kopi lokalt). Hvis du sletter en mail så vil thunderbird synkronisere det på serveren når den kommer online igen.
IMAP konti har nok kun været tunge da man brugte opkaldsmodem. Med dagens hastigheder så er der intet problem. Igen - hvis du har mange mails og har sat den til at synkronisere fx 6 mdr løbende, så vil første login tage noget tid at få på plads. Normalt står indstillinger til 1 md tilbage, og for alm private brugere er det ikke mange data.
Avatar billede Lars Heerfordt Praktikant
21. oktober 2016 - 20:38 #5
1000 mange gange tak! Nu har jeg ændret fra POP til IMAP (som jeg slet ikke havde anelse om hvad var) på alle mine enheder. Det var hurtigt, og nu fungerer det fuldstændigt som jeg ønskede det! Fedt. Hvor har jeg dog brugt uendelig megen tid på at få det til at fungere med POP på et hav af mailprogrammer.
Thunderbird synes jeg også er et rigtig lækkert overskueligt program.
Det med kontaktpersonerne skal jeg nok få løst

Tusind tak for hjælpen til både Claes og Ink