Avatar billede P Drost Praktikant
21. oktober 2016 - 10:33 Der er 3 kommentarer

Lønark med beregning af tillæg indenfor bestemt tidsinterval

Hej. Jeg håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at få udredet en formel til min opgave.

Jeg har fået til opgave at simulere en mulig vagtplan på en medarbejder. Jeg har fundet en formel, der kan beregne timer ud fra start- og sluttidspunkt. Jeg har dog ikke været i stand til at finde en formel, der kan beregne timer indenfor et bestemt tidsinterval. Jeg skal bruge det til at beregne tillæg på timerne.

Det er måske værd at notere, at jeg arbejder i Excel 2007?

Min tanke er at stille arket op således:
A3: Ugesekvens (1-6)
B3: Ugedag (man-søn)
C3: Starttidspunkt (00:00)
D3: Sluttidspunkt (00:00)
E3: Total timer (har benyttet mig af formlen =HVIS((ELLER(D3="";C3=""));0;HVIS((D3<C3);((D3-C3)*24)+24;(D3-C3)*24)))
F3: Timer mellem 17:00-23:00 "Aftentillæg" (mangler en formel)
G3: Timer mellem 08:00-24:00 "Lørdagstillæg" (mangler ligeledes en formel)
H3: Total timer *50% "Søndagstillæg" (udløser afspadsering, 50% af en time)

Desuden er der såkaldte 0-dage og PF (planlagte fridage), som jeg af gode grunde ikke kan taste, uden at formlen brokker sig. Det ville derfor være genialt, hvis man kunne lave en regel, så den udløser et tomt felt, hvis jeg enten taster PF eller lader tidsrummet stå tomt.

Således at jeg til sidst kan udregne, eksempel: på baggrund af samlet antal timer arbejdet på lørdage i de 6 uger, kan gange de timer op med timepris for et lørdagstillæg osv.

Er det en hel umulig opgave?
Avatar billede jkrons Professor
21. oktober 2016 - 11:25 #1
At beregne tillægsudløsende tid er noget rigtigt høns, fordi er der så mange varianter, der skal tages hensyn til. Jeg har forsøgt at skrive noget om det i en artikel, som nu er forsvundet fra Eksperten, men du kan finde den her:

http://www.kronsell.net/datotid.htm

Læs afsnittet om Beregninger af tillægsusløsende tid. Måske er der noget, du kan bruge. Jeg er dog i samarbejde med eksperter fra både Tyskland og USA kommet5 til konklusion, at det ikke er muligt at lave en generel formel, der taget højde for alle muligheder og kombinationer.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
21. oktober 2016 - 12:11 #2
Har forsøgt at upload noget gratisupload men det ser ud til at den er nede i øjeblikket, så han den en mail så vil jeg sende dig et ark med eks.
Avatar billede P Drost Praktikant
21. oktober 2016 - 12:33 #3
bjarnehansen, jeg sender en besked til dig med min mail. Du må meget gerne sende arket med eks.

jkrons, jeg sætter mig ned og læser din artikel senere. Jeg kan nemlig sagtens følge dig, for der vil være rigtig mange varianter at skulle tage hensyn til.