Avatar billede Mik2000 Professor
21. november 2016 - 19:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sikker email kommuner

Hej

1: Er der nogle der kender løsninger ud over comendo som kan bygges på Google Apps/Google Suite for at kunne sende sikker mail til/fra kommunerne?
... til en der kun har en email - Comendo kræver mindst 5

2: Hvis ikke kender I så en alternativ metode til f.eks. Exchange hvor det ikke skal installeres på f.eks. Outlook så man er afhængig af at skulle bruge det?

På forhånd tak :)
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2016 - 20:19 #1
Reelt behøver man ikke Comendo, men alt afhængig om du bruger udelukkende webmail eller fx outlook kan du kigge på https://www.nemid.nu/dk-da/kom_i_gang_med_nemid/sikker_e-mail/
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2016 - 20:23 #2
Jeg mener man behøver reelt ikke Comendo, Logiva, dsinext eller anden samarbejdspartner
Avatar billede Mik2000 Professor
30. november 2016 - 00:08 #3
Der skal bruges den online version også, og i så fald understøttes certifikatet ikke så vidt jeg forstår :(

Og Google Suite/Google Apps er ikke godkendt i sig selv så vidt jeg forstår
Avatar billede leif Seniormester
30. november 2016 - 07:13 #4
Nope, men kan du få Google Apps til at forwards al din mail til fx Comendo ? (Det er et par dage siden jeg har brugt Google Apps)

Det vil det også kræve for at Comendo virker bedst.
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. november 2016 - 07:57 #5
En mulighed er: tutanota.de (tutanota.com virker også)
Denne har jeg anvendt i flere år, fungerer uden problemer. Du kan sende til en hvilken som helst mail adresse. Fra en anden mail adresse skal du fremsende den valgte kode, som modtager skal bruge for at åbne krypteret mail. Men alt dette vil fremgå af tutanota siden.
Avatar billede leif Seniormester
30. november 2016 - 20:50 #6
#5 desværre har det offentlige en standard der skal følges som er en del af NemID
Avatar billede Mik2000 Professor
01. december 2016 - 00:06 #7
Ja de er møgbesværlige sammenlignet med udlandet, hvor det jo også er sikkert, men bare tillader lidt flere løsninger :)