Avatar billede Michael_H007 Juniormester
02. december 2016 - 14:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Drop down

Har brug for en formel der laver dynamiske rullelister ud fra valget i en rulleliste, så skal næste rullelistes indhold baseres på valget i første rulleliste og så fremdeles - har brug for 4 rullelister i alt.

Har også brug for hvordan de enkelte rullelister skal organiseres (oprettes)

http://www.filedropper.com/opgave2
Avatar billede anedi Ekspert
02. december 2016 - 15:11 #1
For at lave den første liste stiller du dig i den celle hvor den skal oprettes.
Vælg herefter Data->Data Validation. Her tillader du List og som kilde vælger du cellerne B6:B8 (A, B, C).

Herefter ville jeg navngive de farvede områder.
Gå ind i Formulas -> Name Manager og opret ListeA, ListeB og ListeC med værdierne fra C6:C8, C9:C11 og C12:C14.

Opret herefter en ny rulleliste ved siden af den første og vælg igen Data->Data Validation. Allow List og som kilde vælger du: =indirect("Liste"&$B$4)

BEMÆRK, at $B$4 skal ændres til den celle, hvor du har din første rulleliste.

Håber det er til at forstå og god fornøjelse med opgaven.

Vh
Anedi
Avatar billede Hestehat Seniormester
02. december 2016 - 15:17 #2
02. december 2016 - 15:23 #3
Nu er dit eksempel meget specifikt på a,b,c og nogle tal, men hvordan vil virkeligheden være - vokser din list og valgmulighederne ?
/Flemming
Avatar billede Hestehat Seniormester
02. december 2016 - 15:30 #4
Det er et specifikt eksempel, bygget på det du har uploadet.

Jeg tænker nu nok det er muligt at bygge noget der er mere dynamisk end det. Kan du prøve at uploade de data du arbejder med, så skal jeg gerne se hvad der kan stykkes sammen?
02. december 2016 - 18:28 #5
Jeg har lavet et hurtigt eksempel, hvor jeg med kunstnerisk frihed har omdøbt A,B,C til Produktgrupper, og tallene til produktnumre, dog findes det smart i dynamiske rangenames kombineret med data validation (og en formel Hestehat vil genkende)

Du kan hente eksemplet her  www.smartoffice.dk/Tips/Eksperten/Index.asp  under sprøgsmål nr 1014171
/Flemming
Avatar billede Hestehat Seniormester
02. december 2016 - 18:38 #6
Der står godtnok at den er sendt, men jeg modtager ikke noget på mail, og i toppen står der:

Error encountered: 550 5.7.1 ... we do not relay
02. december 2016 - 18:59 #7
Virker fint hos mig, men jeg mail'er da dig eksemplet
Avatar billede Hestehat Seniormester
02. december 2016 - 19:17 #8
Så kom den! Havde tænkt på noget ligende (jaja, lidt nemt at sige nu ;) dog havde jeg ikke tænkt over muligheden for at bruge navne! Godt lavet :)
Avatar billede Michael_H007 Juniormester
02. december 2016 - 20:16 #9
Får samme fejl som Hestehat beskriver når jeg prøver at sende filen til mig selv
02. december 2016 - 20:39 #10
Det er ikke alt man skal forstå, nu har jeg forsøgt med 3 mails til 3 forskellige domæner, og de virker alle... men nevermind, her er et direkte link til filen
www.smartoffice.dk/tips/EkspertFiler/Eks_1014171_Dynamic_DatavalidationLists.xlsx
Avatar billede Michael_H007 Juniormester
02. december 2016 - 20:49 #11
Tak det virker