Avatar billede EfterOtte Juniormester
04. december 2016 - 14:35 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Færdigbygget PC for grafisk design, vil denne her kunne fungere?

Jeg leder lidt efter en PC der kan bruges til InDesign, Photoshop og Illustrator.
Lige nu kigger jeg på denne her

https://www.fcomputer.dk/computer/pc/station%C3%A6re/alt-i-en/lenovo/a540-f0an-8gb-core-i5-gt940a-1tb-sshd-23.8%E2%80%B3-fullhd-touch.html

Vil den kunne fungere fint til de programmer?
Jeg er vant til en iMac med 8GB RAM.
Det behøves ikke at være en alt-i-en PC, men jeg synes den her virker som om den godt kunne være udemærket.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. december 2016 - 15:05 #1
Personligt kan jeg ikke lide at den kun kan håndtere 8 Gb Ram og kun en 5400 omdr. HDD ellers rimelig.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
04. december 2016 - 15:51 #2
Ok, tak for svaret.
Ja SSD ville måske være federe.
Men den iMac jeg bruger har også 5400 omdr. kan jeg se.
Det synes jeg enlig ikke er et problem.
Hvis den kan køre omtrent ligeså godt som en "standard" iMac, så er jeg glad :)
Avatar billede poko1 Ekspert
04. december 2016 - 15:59 #3
Ja hvis det ikke er krævende grafik Jeg arbejder meget i Grafik og selv med 16 Gb Ram er der flaskehalse!
Avatar billede EfterOtte Juniormester
04. december 2016 - 16:07 #4
Ok, jeg har godt nok også haft problemer med at Illustrator lukker ned pga. mangelende RAM(8 GB).
Men ellers ikke det store.
Det er self. ærgerligt man ikke kan ændre på den her. Men jeg kan godt lide princippet med at det er en alt-i-en PC.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. december 2016 - 17:17 #5
Det er svært (læs: umuligt) at matche skærmstørrelsen, men maskinens øvrige specifikationer overgås dog af denne Acer:
http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/acer-aspire-e-17-e5-774g-78g9-id-13940699.aspx
- Anmeldelse: http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-E5-774G-78NA-GeForce-940MX-GDDR5-Notebook-Review.174940.0.html

Generelt ift. grafisk design (ud fra hvad jeg kan læse mig til):
- CPU: Intels Xeon processor er vistnok særligt velegnet grafisk design. Af standardprocessorerne giver i7 også visse fordele ift. i5, selv om multithreading ikke er et must ift. Adobe-programmerne.
- CPU RAM: 16 gb eller mere er generelt en fordel.
- GPU: Ekstra RAM på grafikkortet er vigtigere end selve modellen, så der er ingen grund til at betale ekstra for NVIDIA's dyrere modeller (960 og opefter). Quadro-serien er særligt målrettet grafisk design, men det er normalt kun professionelle, som bruger de mange ekstra penge på disse GPU'er.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
04. december 2016 - 17:25 #6
Tak for input eurositi

Jeg er dog ikke meget for at skulle arbejde på en bærbar.
Jeg kan self. godt sætte en ekstra monitor til + keyboard og mus.
Men ville der så ikke være bedre stationererær på markedet?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. december 2016 - 17:32 #7
Og så køb efter min mening aldrig Acer eller HP det er dem de fleste af mine kunder har dårlige erfaringer med !
Avatar billede EfterOtte Juniormester
04. december 2016 - 17:33 #8
Ok, jeg synes generelt også bærbarer falder hurtigt i performance i løbet af årene.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. december 2016 - 19:06 #10
Jeg er helt enig. Bærbare computere er ikke gode at arbejde ved i længere tid ad gangen. Desuden får man meget mere ydelse for pengene ved stationære.

Jeg har botaniseret lidt blandt stationære PC'er i prislejet omkring 10.000 kr og lidt derover:
Denne i7'er fra TopData.dk med 32 gb RAM og 6 gb GPU RAM koster kun 10.000 og er meget kraftig:
http://bit.ly/2gDkEpO
- Bemærk at skærmen ikke er inkluderet

Ellers er der tre forskellige stationære i7'ere med Quadro-processorer (alle 16 gb RAM) i prislejet 10.000 - 13.000 her:
http://bit.ly/2gVGZwD
- Bemærk at skærmen ikke er inkluderet
Avatar billede INK Ekspert
04. december 2016 - 19:45 #11
Hvad er der galt med din iMac. Lidt ekstra memory og en SSD disk gør den jo flyvende.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
04. december 2016 - 22:18 #12
#ink

Det glemte jeg at nævne. Det er ikke min iMac men en jeg bruger på mit arbejde.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
04. december 2016 - 22:51 #13
Satme også lækker poko1, men hvad er det der er imellem skærmen og tastaturet?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. december 2016 - 23:00 #14
Mellem tastatur og skærm er der en blank plade.
Avatar billede mwhas Praktikant
05. december 2016 - 00:47 #15
Hej EfterOtte

Jeg synes ikke det er en grafik computer du overvejder at købe der og tror at du vil blive ked af købe på sigt.

De minus jeg synes den har:
8 GB - det får man hurtig brug hvis man først kommer igang med internet,  Photoshop,  Illustrator og  InDesign + div hvis du havde kunne sætte 8 mere i ville det være ok.

Grafikkort - ert ikke lavet til fx. vektor grafik som Illustrator er og hvis sætter Photoshop på arbejde vil du måske også kunne få problemer med grafik, hvis du skifter det ud med et Quadro kort ville du ikke få de problem, jeg bruger selv Quadro til Photoshop/Illustrator og 3D som har gjort af jeg har invenster i et kraft Quadro kort, men så  kravende er Illustratoer og andre grafikkort ikke et Quadro FX580 eller Quadro 2000 vil nemt kunne klare dit job og sådan kort liggende du kan få MEGET billigst

Skærm - ville nok kigge lidt på en skærm der god til grafik, for hvis du den MEGET til  grafik som jeg kan forstå kan mange skærme svært ved at visse CMYK farver, så fx en blå på skærmen bliver lilla på tryk.

Vil nok overveje en computer der lavet til grafik, fx HP Zxxx workstation med ca. 48 gb ram og et Quadro kort koster mere en 7000 kr. for nyt, men brugt på fx DBA, bliver de solgt til gode priser (har en jeg skal havde solgt hvis det var),

Mvh
Martin Wendler
Avatar billede EfterOtte Juniormester
05. december 2016 - 16:41 #16
#poko1 er det forresten et linux operativ system du har på din PC?
Jeg leger lidt med tanken om at hente PearOS.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. december 2016 - 18:02 #17
Når du kigger på billedet #9  kan du se et åbent Photoshop Program.
Som kører på Min Windows 10.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
05. december 2016 - 18:08 #18
Når ok, jeg troede bare knappen nede i venstre hjørne var en "start" knap.
Det lignede lige noget andet, my bad.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. december 2016 - 18:29 #19
Det er det også det er meget nemmere !
https://billedeupload.dk/images/E1uQ9.png
Avatar billede eurositi Ekspert
05. december 2016 - 23:00 #20
Jeg tror kun, at det er nogle helt bestemte high end 3D modelleringsprogrammer, som KRÆVER, at du bruger Quadro GPU'er. I de fleste andre situationer vil du (så vidt jeg kan læse mig til) få ligeså god performance fra de kraftige gamer-GPU'er - som er væsentlig billigere.
Det er så vidt jeg kan læse mig til muligt at hacke en GeForce gamer-GPU til at fungere sammen med en Quadro-driver (for rent hardwaremæssigt er der tale om identiske produkter!) Der er dog nok en risiko for, at du kan ødelægge dit grafikkort, hvis du prøver.
Umiddelbart er det absurd at betale langt mere for det samme produkt, men NVIDIA har selvsagt ingen interesse i at ændre på dette misforhold. Se her, hvis du vil ha' en god forklaring på forskellen (og manglen på samme):
https://www.youtube.com/watch?v=U5Npt1BSF04
Avatar billede EfterOtte Juniormester
07. december 2016 - 17:13 #21
Virkelig interessante video, tak for linket!
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 18:57 #22
Jeg har en kunde der lige har købt 4 af dem her:
https://www.computersalg.dk/i/2266413/dell-precision-t1700-sff-1-x-xeon

Sammen med:
https://www.computersalg.dk/i/2216144/dell-25-skaerm-ultrasharp-u2515h

Det setup vil jeg helt klart hellere foretrække end All-in-One.
De har problemer med at blive udvidet, og netop varme og ram er tit problemer i disse maskiner.

Som nævnt tidligere, du bliver skuffet over ydelsen.

En traktor kan ikke ligne en Ferrari, men den kan alt det en Ferrari ikke kan :)
Avatar billede EfterOtte Juniormester
18. december 2016 - 23:05 #23
Det kan godt være jeg skulle købe den, nu der kun er 1 tilbage.

Er der HDMI porte i?
Jeg synes det er svært at se.
+ Hvorfor er der de her 2 http://prntscr.com/dl2e41 ved, er det ikke noget man normalt kun havde på gamle pc'er?

Newb spørgsmål, jeg ved det godt :p
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 23:16 #24
Du griner nok, men Dell sværger stadig til PS2 stik i deres maskiner. Grunden er nok at der stadig er mange der har deres gamle tastatur osv. da de ikke er helt billige til medie branchen - jeg forstår så ikke hvorfor Dell ikke har solgt en adaptor. Men jo det er 2 stik der ikke bliver brugt rigtig mere.

Underligt nok plejer ComputerSalg at skrive det, og nu kan jeg ikke huske om kortet er eksternt. Men hvis man skal stole på billederne (skal vi nok passe lidt på med) - Så er der 2 DisplayPorte og en VGA.
Der findes mange adaptor/kabler fra DisplayPort til HDMI.
https://www.computersalg.dk/i/664994/microconnect-videokabel-displayport
Avatar billede EfterOtte Juniormester
18. december 2016 - 23:20 #25
Ok, det går ikke ud over kvaliteten at det ikke kommer "direkte" igennem HDMI i forhold til displayport?
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 23:29 #26
Overhovedet ikke. Faktisk har DisplayPort og HDMI så mange fællestræk, selv det fysiske at mange tit blander dem sammen.
http://www.gridworks.net/wp-content/uploads/HDMICABLES.jpg
Venstre: HDMI, Højre: DisplayPort

HDMI er tiltænkt AV verden, mens DisplayPort er tiltænkt PC verden.

Så du skal ikke være bekymret der. Og slet ikke hvis du køber Dell skærmen med, da den har DisplayPort :)
Avatar billede EfterOtte Juniormester
18. december 2016 - 23:54 #27
Mange tak for hjælpen, det eneste der bekymre mig er at der kun er 256 GB plads på PC'en og 8 GB RAM.

Når man ser den indefra ser det ikke ud til der er meget plads til at putte mere i.
For eksempel bare en hdd harddisk.

https://i.computersalg.dk/digitalcontent/0/2800/2800203.jpg
Avatar billede nfssister Forsker
19. december 2016 - 00:11 #28
Du kan se hele manualen her:
http://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt_dell_precision_workstation/precision-t1700-workstation_owner%27s%20manual2_da-dk.pdf
Der kan du se der kan sidde en 3.5" disk i maskinen, den er så erstattet af en 2.5" SSD disk i stedet.

Alternativ så skal du op i Full Tower, men så tror jeg prisen stikker lidt af:
https://www.computersalg.dk/i/773119/dell-precision-workstation-t3600?sq=Dell+Precision+T
Plus den ikke har SSD standard, det kan selvfølgelig eftermonteres :)

Jeg kan ikke huske T1700 i hovedet lige nu, men mener der er et ekstra SATA stik i, enten kan du tvinge en SSD disk mere i, eller også køber du en eSATA bay (en port bag på) Så kan du sætte en ekstern harddisk på med eSATA, det er lige så hurtig som sad disken inden i maskinen.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
19. december 2016 - 00:24 #29
Ok, det ser måske lidt klodset ud at have sådan en stående, men det er til at overleve :p

Men så vil der ikke være mulighed for at putte flere RAM i, er det rigtig forstået?
Så tror jeg også det var sidste spørgsmål, igen tak for hjælpen.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
19. december 2016 - 00:30 #30
med "sådan en" mener jeg eSATA bay
Avatar billede nfssister Forsker
19. december 2016 - 00:41 #31
En eller to af dem her:
https://www.computersalg.dk/i/2087661/dell-ddr3-8-gb-dimm-240-pin-1600

Og jo, den kan køre med 64 GB ram. Mener det er 2 x 4 GB der sidder i standard.

Det er prisen ved at gøre maskinerne små, det er ingen plads :)
https://www.computersalg.dk/i/1246995/lacie-d2-quadra-hard-disk-harddisk?sq=esata+lacie
Så har du 3 tb plads f.eks.:)
Avatar billede EfterOtte Juniormester
19. december 2016 - 00:55 #32
Hov et spørgsmål mere, jeg vil købe en bluetooth mus til den, er der bluetooth til pcen eller skal jeg tilføje noget til den?
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2016 - 01:25 #33
bluetooth dropper af, en alm trådløs har radiosender, og bruger 1 battri hver 10 md, og jeg sidder her hele tiden :)
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2016 - 01:28 #34
jeg kan overhovedet ikke se at man skal bruge 10000+ kr på en "grafikcomputer".
en i5 3.66 kører her et helt lydstudie, er en spillemaskine, med grafikkort til 2000 kr, redigerer film, downloader, og afspiller musik og youtube,  kun når jeg skal lave musik, så handler det kun om det :)

selvfølgelig kan den køre photoshop, hvad skal du bruge quad dyre grafikkort til ?

der er vist kun, hvis de har driver, og kan bruges i dit 3d program, ellers overhovedet ikke.. ?    tja, så hvis du laver tv reklamer, skal du måske ha det.... eller går det jo for langsomt :)
Avatar billede nfssister Forsker
19. december 2016 - 06:18 #35
#32, hvis jeg var dig der, så ville jeg kigge på MX Master
https://www.computersalg.dk/i/1140675/logitech-mx-master-mus-laser-5

Den kan både Bluetooth og 2.4 GHz. Der følger en dongle med til 2.4 GHz, som du sætter i PC'en og skulle du så have en tablet af en art eller noget andet med bluetooth hvor du har brug for denne teknologi, så kan man switche på musen :)
Bemærk det er noget de kalder Bluetooth smart, jeg har ikke sat mig så meget ind i det endnu, men det kræver vidst nyere bluetooth enheder.

Ps. glemte at linke til en eSATA bracket (Beklager, kom til at kalde det en bay)
https://www.computersalg.dk/i/590067/delock-slotbracket-1x-sata-external