Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
06. december 2016 - 20:05 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Pre install windows hos forhandler Mistet recovery cd

jeg har for ca 4 år siden købt en computer hos MM-vison til godt over 10000kr
efter ca 2 år gik først HD dødt derefter GFK og til sidst Motherboad selvf er grantien udløbet.
jeg er så gået igang med at samle en hel ny computer og fik den startet op igår.
har i mellemtiden mistet min recovery cd og ringede til  MM-vison som så siger jeg skal betale 450kr for at få en ny??? + forsendelse af com frem og tilbage....
surfede rundt på nettet og fandt ud af man kunne downloade en iso windows til en usb som jeg gjorde. problemet er så at den ikke kan genkende usb.
jeg ringer til microsoft og de siger at de ikke kan gøre noget da jeg skal få en recovery cd fra forhandleren.
downloadet iso fra dette link
https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-files/hvor-downloader-man-windows-7-gratis-n%C3%A5r-man/40a2f6d1-9137-471c-a8e1-97192b7cd4bd?auth=1

Hvad skal/kan jeg gøre?
er jeg virkelig ude i at jeg skal købe en helt ny windos til 600kr+
jeg vil ihverfald ikke smide flere penge hen til MM-vison
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2016 - 20:22 #1
Problemet er, at en pre installeret windows, følger den computer, som den først er installeret på. Man har altså ikke ret til, at installere den på en anden.
Der er et par brugere, som har købt en windows på følgende link, og det fungerede.
https://www.g2play.net/catalogsearch/result/index/?q=windows
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 20:24 #2
Når du køber et nyt bundkort, så køber du i følge Microsoft også en "ny pc"
Formoder den recovery cd du havde var en OEM der følger hardwaren. Og lige bundkortet er jo en stor ændring af hardwaren, hvis det ikke er identisk med det gamle du havde.
Hvad med produktnøglen. Har du den på skrift, eller lå den i bios på det gamle bundkort?

Hvilket program brugte du til at oprette usb pinden?
:iso filen skal ikke bare kopieres over. Det skal forberedes til brug på usb
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 20:24 #3
Hvis du ikke vil købe recovery-media fra forhandleren, er der reelt kun en ny Windows tilbage.

Spørgsmålet er jo så, hvilken version, du vil køre? Der findes adskillige online-forhandlere, der sælger licenser til billige penge, hvor du netop får licensnøglen og downloader media fra Microsoft.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 20:26 #4
Jeg her brugt Rufus og Wintoflash til at oprette usb installationsmedie til usb.
Wintoflash brugte jeg fordi Rufus ikke ville oprette mediet.
Rufus har dog været mit foretrukne valg.
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
06. december 2016 - 20:30 #5
nøglen sidder på kabinet som er det enste tilbage fra forhandleren alt andet er nyt.
jeg har brugt 4 forskællige bla. power-iso, yumi og rofus men uden held
det er da helt hen i vejret at jeg skal bruge næsten 2000kr på den samme windows 7 ???
det billigeste jeg kan finde det til er 631kr på edbpriser. så kan man få noget til 300 downloadet version men de har fået virkelig dårlige anmeldser på trustpilot
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2016 - 20:35 #6
Skal der bruges penge, er en Ratail windows det bedste, fordi den kan bruges igen og igen - dog ikke på 2 computere på een gang
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 20:38 #7
Man kan vel ikke udelukke at usb dimsen bare ikke virker til formålet.

Hvis din Windows 7 har kostet  2000 kr kunne den vel være en Retail.

Multi dvd som du sikkert har hentet burde kunne bruges som medie til at installere med. Har du prøvet at brænde det på DVD og installere med den?
Når man brænder en .iso fil skal den brændes som en diskafbildning der gør at den er bootbar.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. december 2016 - 20:43 #8
Så længe du har koden til din windows burde det ikke være nødvendigt - medmindre du er tvunget til at ændre for meget på en gang så det ikke kan betragtes som samme computer.

Jeg ville ikke betale 450 hos MMV for en recovery CD - hvis du har koden og ikke kan komme igennem med den risikerer du at du heller ikke kan med recovery mediet.

Jeg ville nok se efter et download og kode på ebay.de - de holder en vis kontrol med sælgerne omend man kan komme galt afsted - du risikere at koden bliver spærret hvi de sælger den samme flere gange - men er computeren først aktiveret har jeg ikke hørt at MS gørnoget med det.

Så bør du overveje din egen backup politik - at have systemet og recover på samme medie er ikke sundt. hver gang du laver en fysisk ændring bør du tage en ny - og også tage med jævne mellemrum, selv hvis du ikke ændrer noget.

Det kan godt være du er utilfreds med MMV - men så vidt jeg kan se gør de ikke noget forkert - Juridisk. Og vel eller ikke moralsk.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2016 - 20:45 #9
"problemet er så at den ikke kan genkende usb."
Hvad sker der, når du prøver? Har du gjort som der står i #7 ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. december 2016 - 20:47 #10
Der var ingen svar da jeg begyndte at skrive mit -derfor overlap i rådene.
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
06. december 2016 - 20:48 #11
jeg bliver ikke bedt om koden da usben slet ikke kan registeres. den kan godt blive set inden i bios. men når jeg starter inst, så siger den at drivers ikke kan findes og jeg skal indsætte CD disk eller usb.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2016 - 20:49 #12
#8 Det er en helt ny selvbygger computer. Bundkort og det hele.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. december 2016 - 20:53 #13
En fire år gammel computer til den pris burde kunne boote fra USB - både usbkey - men specielt en USB-dvd - et sådan drev kan du måske låne hos en kammeret - men eller køb et du så siden kan låne en kammerat - de er efterhånden så billige at det ikke betaler sig at lede efter et brugt.

Jeg gik ud fra det var en bærbar - men der skifter man sjældent MB til en anden type.

Er det en staionær ?
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2016 - 20:54 #14
Selve det, at lægge windows ind, kræver ingen kode. Det lyder mere som om, at Iso ikke er lagt rigtig ind på USB  (#7)
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. december 2016 - 20:58 #15
Så ville jeg prøve at boote den med en moderne linux - ububtu -lubuntu -jeg hat ikke været ude for de ikke selv havde drevere der kunne komme op og køre -

Prøv det for at sikre hardware stikk mm er på plads - er der optisk drev så boor fra det.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2016 - 21:00 #16
Måske kan dette billede af Rufus hjælpe? Læg mærke til, at det skal køres som Iso.
http://billedeupload.dk/?v=do9sW.jpg
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
07. december 2016 - 00:41 #17
Okay der er da noget der er gået forbi min næse..
Så i mener at hvis fx jeg køber et spil på steam hvor jeg får en fysiks cd og jeg så en dag mister denne cd og min HD brænder sammen, samme dag så skal jeg købe et helt nyt spil?? Selvom de andre kan downloade det ganske gratis over stram?
Det er vel lidt det samme her. Jeg køber Microsoft til 900-1000kr Ca og mister cd'en forhandler har så gjort at man kun kan få en ny cd hos dem...
Men hvis jeg havde købt den på Microsoft egen hjemmeside til de samme penge kunne jeg bare downloade det gratis..

Jeg har prøvet det meste i har skrevet bare ikke rofus. Men tror det var sådan jeg lavede inst. Første gang. Vender tilbage i morgen når jeg har prøvet rofus
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. december 2016 - 02:02 #18
Du kan stadigvæk downloade gratis også hos microsoft - problemet er aktivering -som du har 30 dage til og så længe du ikke har aktiveret er windows update noget l...

Har #7 ret, hvilket jeg ikke kan afvise burde din kode virke- uanset hvor meget du har ændret - men eteller andet har du vel genbrugt...
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
07. december 2016 - 07:42 #19
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7
Både den engelske og den danske skal man skrive Pro nøgle ind først memindre jeg har gjort noget forkert her?
Ringede til de danske Microsoft som også henviste til den side (bare på dansk) hvor der så blev sagt jeg skulle bruger Explorer til download/ ctrl shift P tror jeg det var.
Efter jeg fulgte alle henvisninger og til sidst oplyste min Pro nøgle sagde hun at jeg skulle henvende mig til forhandler da de ikke kunne gøre noget derinde fra, endte det eller købe en ny. Sprugte så om det jeg kunne købe den hos dem hvilket jeg ikke kunne da de ikke solgte dem mere.

Ja bruger kabinettet og ram fra den gamle pc. Sorry
Avatar billede posten Ekspert
07. december 2016 - 07:52 #20
vil anbefale du køber en win 10 da den er vejen frem http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=KW9-00151  til 879 og den kører 64 bit hvis du kun vil køre 32 bit koster 937 http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=KW9-00235 de er begge en home udgave
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
07. december 2016 - 09:24 #21
Hvis jeg køber en ny Windows 10 og jeg mister min recovery cd så er jeg nød til at købe en ny Windows 10 igen ? Det giver slet ikke mening for mig.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 11:58 #22
Det er en ganske enkelt sag, som er blevet unødigt rodet.
Lad os lige tage forskellen klar mellem OEM og Ratail.
OEM , uanset om den var installeret på PC eller købt, er bundet til den  PC som den er installeret på.
Retail er ikke bundet til den PC den installeres på, men kan bruges igen på en anden PC, dog ikke på 2 på een gang.
Du havde en PC som er færdig, med en OEM som derfor også er færdig.
Så derfor glem alt om den gamle PC, du har en ny og mangler en windows..
Derfor køb en windows 10 retail, som kan bruges igen. Og mister du DVDén kan du bare downloade en Iso fra Microsoft, bare du har nøglen. Så enkelt er det.
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
07. december 2016 - 12:13 #23
Okay det giver mere mening så. Men det er ret vildt at man stadigvæk skal betale fuld pris for noget der kun virker til den computer. Så forstår jeg ikke at man overhovedet få en key. Så burde det jo bare være installeret i punktum
Så jeg er desværre nødsaget til at købe en ny Windows.
Har i et link til forholdvis billig ratail Windows 10?
Jeg kan ikke forsat bruge Windows 7 ? Bryder mig ikke om layoutet på Windows 10
Kommer der snart en ny Windows fx januar ?
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
07. december 2016 - 12:32 #24
hvis det er som i nummer22#
Hvordan kan mm-vision så kræve 450kr for noget som endeligt ikke kommer til at virke? Jeg har jo fortalt dem at jeg har bygget helt ny computer bortset fra kabinettet
Jeg har kigget på nettet godt nok fra mobilen. Men det ser ud til alle kun sælger oem?
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. december 2016 - 12:42 #25
windows 10 henter man uden videre og uden at angive kode hos Microsoft.

syverren er ikke mere oplagt men de gør jo også alt for at få folk på 10. Mener der var nogle diskusioner herinde om tvangsopgradering og min søster opdagede at en dag hvor hendes computer var længe om at starte kørte den 10 i stedet for 8.

men prøv at kigge her hos MS

https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-files/hvor-downloader-man-windows-7-gratis-når-man/40a2f6d1-9137-471c-a8e1-97192b7cd4bd?auth=1
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 12:44 #26
Firmaet e-Gear er e-Mærket. De tager 829 Kr. for en Windows 10 retail.
Men det foregår på den måde, at man får en nøgle og et link til at downloade en
Iso fra.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 12:51 #27
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 12:54 #28
Forkert link, glem det. Prøver at finde det rigtige.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 12:57 #29
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
07. december 2016 - 13:10 #30
Update. Jeg har misforstået det mm-vison sagde. De har ikke mulighed for at lave en ny recovery cd da de har haft brænd. Men tilbød at geninstallere Windows mod betaling af 400kr ?
I mellem tiden har jeg så fået fat på en Windows 7 recovery cd fra min fætter som også købte sammen computer som mig bare med i7 istedet for i5 hos mm-vison
Jeg har fået det installeret men kan ikke aktivere min key stadigvæk.
Beskeden er at jeg skal kontakte forhandler?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 13:24 #31
Jeg hopper af tråden her.
Avatar billede Peter Højer Barker Juniormester
07. december 2016 - 13:37 #32
Efter at har skrevet den samme kode 5*  i træk lykkes det
At aktivere Windows ??? Og nej jeg havde ikke indtastet den forkert.
Undskyld besværet allesammen og tak for hjælpen.
Jeg tror måske der er noget der er beskadiget da alt kører vildt langsomt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. december 2016 - 15:08 #33
Ja -så mangler du bare at markere en eller flere som løsning - 32 indlæg på under et døgn og problemet løst trods lidt misforståelser undervejs - EKSPERTEN virker.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 15:41 #34
#33 En Recovery hører til den PC, som windows er installeret på fra start.
Den kan kun bruges på en anden PC hvis og kun hvis den anden PC er født med nøjagtigt den samme windows version. F.es. Windos 8 Home til ditto.
Den her omtalte PC har aldrig haft en windows installation, og der er derfor ikke noget  at Recover.  Så jeg tror ikke på at den windows er aktiveret.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2016 - 16:41 #35
Grunden til den kører langsomt er at den skal finde opdateringer når det er en nyinstallation, og det tager tid + en masse kraft på processor. At hente Windows opdateringer til Win 7 kan godt bøvle, men det skulle være lavet et fix.
Kigger lige på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2016 - 16:42 #36