Avatar billede jastha Juniormester
08. december 2016 - 09:11 Der er 2 kommentarer

vedr. Kontrolelement for formula

Hej så sidder jeg lidt fast i excel igen igen.

Jeg er igang med at laven "flere" kontrolelementer for formula (kombinationsfelt)
Men jeg ønsker kun flere af disse dropdown bokse kommer frem hvis værdien i fx A1 er 2 og at de ikke er synlige hvis værdien i A1 er 1.

Kan det lade sig gøre uden brug af VBA? (regner jeg ikke med)

og hvis ikke er der så en der eventuelt kan vise mig hvordan man gør det i VBA så det virker i både windows og IOS (mac)

På forhånd tak.
Avatar billede Hestehat Seniormester
08. december 2016 - 12:27 #1
Du kan jo gøre det at du laver indholdet af dine dropdown lister til hvis sætninger.

Kombinationsboksen kæder du sammen til en celle (f.eks D1).

Du kan så lave en hvis formel til at bestemme indholdet af dropdownlisten

hvis(d1<>"";b1:b5;"")

Altså, hvis d1 er forskellig fra tom, skal den vise det i b1 til b5 og hvis ikke den er, så er listen tom.

Dropdown vil stadig være der, men den er tom...

Giver det mening?
Avatar billede jastha Juniormester
09. december 2016 - 14:35 #2
Hej Hestehat.

Tak for det forslag.
Ja det giver mening.
Men syndes bare ikke at det er særligt pænt eller pro at der "svæver" 15 tomme dropdown bokse på side hvor tekste ikke er der uden celle A1 er 2.

Derfor håber jeg på en løsning at de bliver "usynlige" nå A1 er lig 2 (A1 ligger i et andet opsætnings ark, som styre hvad der skal vises i de enkelte ark)